لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۵

پس از تصمیم پاکستان٬ حالا ایران روند اخراج مهاجرین افغان را سرعت بخشیده است


گروهی از مهاجرین افغان که از ایران اخراج شده اند
گروهی از مهاجرین افغان که از ایران اخراج شده اند

هم زمان با اخراج مهاجران بی اسناد افغان از پاکستان، حکومت ایران نیز اخراج افغان ها از این کشور را افزایش داده است.

به گفته مقام های محلی طالبان در هرات، روند اخراج مهاجران افغان از ایران در ده روز گذشته دو برابر شده است.

مهاجران اخراج شده از ایران می گویند که بدرفتاری، بازداشت و شکنجه افغان ها از سوی پولیس ایران، زندگی را برایشان به کابوس مبدل کرده است.

غلام سخی ۳۶ ساله در فراق پسر چهارده ساله اش، در مرز اسلام قلعه اشک می ریزد.

او که همراه با پسرش در تهران کار می کرد، پس از دستگیر شدن و اخراج به افغانستان، از فرزندش جدا شده است.

غلام سخی باشنده ولایت کاپیسا است و به علت فقر و مشکلات اقتصادی، شش ماه پیش با پسرش برای پیدا کردن کار به ایران رفته بود. او می گوید که هنگام حمله پولیس به کارگاه نجاری، پسر خود را گم کرد و از سرنوشت وی خبری نیست.

پناهجویان افغان می گویند نظامیان ایرانی با استفاده از شیوه های مختلف در آزار و اذیت مهاجرین افغان میکوشند
پناهجویان افغان می گویند نظامیان ایرانی با استفاده از شیوه های مختلف در آزار و اذیت مهاجرین افغان میکوشند

غلام سخی پدر دو پسر و دو دختر، نگران فرزند گمشده اش است:

" یکجا در نجاری کار می کردیم که من را پولیس دستگیر کرد و از پسرم جدا شدم. زیاد تشویش دارم و خدا کند پسرم یک روزی برگردد؛ اما اینکه چه وقتی بر می گردد خدا می داند. سر کار بودیم که پولیس مرا دستگیر کرد و پسرم در آنجا ماند و او را گم کردم و ارتباط من با او قطع شده است."

همانند غلام سخی، روزانه چند هزار مهاجر افغان از سوی حکومت ایران اخراج می شوند.

این مهاجران از آنچه بدرفتاری، شکنجه و اخاذی پولیس ایران می خوانند، شکایت دارند.

محمد انور ۲۳ ساله یک تن دیگر از این مهاجران است.

اومی گوید که با فشارهای تازه پولیس ایران، زندگی افغان ها در این کشور بسیار سخت شده است.

به گفته او، بسیاری از کارفرمایان ایرانی با سوءاستفاده از این وضعیت، دستمزد کارگران افغان را نمی دهند و آنان را به پولیس معرفی می کنند. او به رادیو آزادی بیشتر می گوید:

" افغان ها نمی توانند که در ایران راحت رفت و آمد کنند، افغان ها نمی توانند که به صف نانوایی بروند و برای خود و خانواده خود نان بگیرند. ملت، سرباز و دولت ایران بسیار وحشی شده اند و مهاجرین افغان را لت و کوب می کنند. حتی اطفال ایرانی به سوی افغان ها سنگ پرتاب می کنند."

به گفته مقام های محلی طالبان در ولایت هرات، در جریان ده روز گذشته، اخراج مهاجران افغان از ایران دو برابر افزایش یافته است.

عبدالله قیومی آمر سرحدی امور مهاجران طالبان در بندر اسلام قلعه می گوید که، در جریان یک هفته گذشته، بیست هزار مهاجر افغان که اکثرا خانواده ها هستند، از سوی حکومت ایران اخراج شده و از طریق مرز اسلام قلعه، وارد افغانستان شده اند.

قیومی می افزاید که در میان افغان های اخراج شده کسانی هم هستند که دارای پاسپورت و ویزه اند؛ اما پولیس ایران پاسپورت های شان را پاره و آنان را از این کشور اخراج کرده است:

" از زمانی که کشور پاکستان اخراج مهاجرین ما را آغاز کرده است، از همان روز برخورد ایران هم با مهاجرین افغان شروع شده است. اخراج افغان ها از پاکستان رسانه ای شده؛ اما از ایران نشده است و فرقش در این است. در گذشته روزانه از یک هزار و پنجصد تا دو هزار تن را اخراج می کرد؛ اما اکنون دو برابر شده است. روز به روز اخراج مهاجرین ما از ایران افزایش می یابد و امکان دارد که فردا تا پس فردا به پنج هزار تا شش هزار برسد."

مهاجرین افغان از چندین سال به این طرف از برخورد نادرست نیروهای ایرانی و حتی برخی از ایرانی های عادی شکایت دارند
مهاجرین افغان از چندین سال به این طرف از برخورد نادرست نیروهای ایرانی و حتی برخی از ایرانی های عادی شکایت دارند

در حالی حکومت ایران اخراج مهاجران افغان از این کشوررا افزایش داده است که احمد وحیدی وزیر داخله ایران به تاریخ ۲۶ میزان سال روان در یک برنامه حکومتی در تهران اعلام کرد که مهاجران افغان بی اسناد را از این کشور اخراج می کند.

بر اساس آمارهای وزارت امور داخله ایران، پنج میلیون مهاجر افغان در این کشور زندگی می کنند که دو میلیون تن شان در جریان دو سال گذشته به علت هراس از طالبان ، بیکاری و مشکلات اقتصادی، به این کشور رفته اند.

پیش از این، ملل متحد گفته است که ۲.۶ میلیون مهاجر افغان که اسناد قانونی اقامت ندارند در ایران زندگی می کنند.

بسیاری از مهاجرین افغان که از سوی حکومت ایران اخراج شده و به تازگی به کشورشان برگشته اند، نگران بیکاری، مشکلات اقتصادی و بی سرنوشتی در افغانستان هستند.

همانند غلام سخی که در کنار رنج بردن از مشکلات اقتصادی و فقر، در غم دوری از پسرش اشک می ریزد و برای دیدن دوباره او، لحظه شماری می کند.

شاهپورصابر

XS
SM
MD
LG