لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

کاهش صادرات از افغانستان؛ طالبان برای سال نو برنامه های تازه دارند


تصویر آرشیف: لاری های که اموال تجارتی را از افغانستان به پاکستان و برعکس منتقل می کنند
تصویر آرشیف: لاری های که اموال تجارتی را از افغانستان به پاکستان و برعکس منتقل می کنند

حکومت طالبان می‌گوید که میزان امتعه تجارتی از جمله محصولات زراعتی به کشور های پاکستان٬ ازبکستان و تاجیکستان در سال ۲۰۲۳ کاهش داشته است اما این روند به چندین کشور دیگر افزایش را نشان می دهد.

عبدالسلام جواد سخنگوی وزارت تجارت و صنعت طالبان در ویدیو منتشر شده‌ای این وزارت گفته که صادرات نزدیک به دو میلیارد دالر، باوجود بازسازی تونل سالنگ و چالش ها فرا راه صادرات زغال سنگ و مشکلات کشورهای همسایه، بازهم، دو درصد افزایش را نشان میدهد:

«صادرات به پاکستان، ازبیکستان و تاجیکستان کاهش یافته، اما به هندوستان ، چین و قزاقستان افزایش را نشان میدهد. این مورد از حیث مارکیت های باالقوه در بحث صادرات ،مثبت تلقی می گردد. »

وزارت تجارت و صنعت طالبان در این ویدیو طرح پلان های امسال را برای صادرات آینده افغانستان دستاورد خواند و به ویژه از زون های پروسس صادرات، ایجاد دیتابیس یا مرکز ارقام تجارتی، مرکز واحد طی مراحل اسناد صادراتی، احیای پروژه تقویت صادرات و افزایش نیرو بشری به هدف کار در عرصه رشد صادرات یاد کرد.

خان جان الکوزی
خان جان الکوزی

در این حال، اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان این ارقام را تأیید می کند و می گوید که بیش از صد میلیون دالر آن اقلامی وارداتی اند که پس از دخول به کشور دوباره صادر شده و بقیه به ارزش یک میلیارد و هشت صد میلیون دالر، تولیدات افغانستان می باشند که صادر شده اند.

خان جان الکوزی عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

«درست است که صادرات یک میلیارد و ۹ صد میلیون دالر است، در آن اکثراً مواد معدنی بوده، و همچنان زیاد ترین آن مواد زراعتی ، شامل میوه تازه و خشک اند. دیگر اموال، مانند قالین هم صادر شده اند.»

با وجود ادعا در مورد ۲ میلیارد دالر صادرات، اما افغانستان هنوز هم یک کشور وارداتی بوده و از مواد خوراکی تا مصرفی همه چیز از کشور های بیرونی به خصوص پاکستان وارد می شوند.

اما حکومت پاکستان به تازگی بر اموال تجارتی تاجران افغانستان در بندر کراچی محدودیت وضع کرده است.

در سالی که گذشت چندین مورد برخورد های مسلحانه میان طالبان و مرزبانان پاکستانی منجر به توقف لاری های میوه تازه افغانستان و وارد شدن خسارات مالی به تاجران گردید
در سالی که گذشت چندین مورد برخورد های مسلحانه میان طالبان و مرزبانان پاکستانی منجر به توقف لاری های میوه تازه افغانستان و وارد شدن خسارات مالی به تاجران گردید

حکومت پاکستان از این محدودیت ها در نامه خبر داده که به اتاق تجارت مشترک افغان - پاکستان فرستاده شده است.

پاکستان در حالی بر اموال تجار افغان در کراچی محدودیت وضع کرده که در ماه های اخیر دروازۀ تورخم سه بار به روی اموال تاجران افغان به ویژه میوۀ تازه و سبزیجات بسته شد که به گفتۀ مسئولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، در نتیجۀ آن به هر دو طرف حدود دو میلیون دالر خساره وارد شد.

با وجود گزارش ها در مورد پیشرفت صادرات، اما هنوز هم تغییرات لازم در وضع اقتصادی مردم وارد نشده و در سال ۲۰۲۳ شمار مردمانی که با فقر روبرو بودند و به کمک های بشری نیازمند اند، به بیش از ۲۹ میلیون نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG