لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

هجوم ملخ ها به کشتزار های برخی از قریه ها در هرات دهقانان را نگران ساخته است


تصویر آرشیف: هجوم ملخ ها بر کشتزار ها
تصویر آرشیف: هجوم ملخ ها بر کشتزار ها

برخی باشندگان ولسوالی‌های کشک کهنه و رباط سنگی ولایت هرات با نگرانی از افزایش روزافزون هجوم ملخ‌ها هشدار می‌دهند که اگر جلو این ملخ‌ها گرفته نشود، آسیب‌های زیادی به کشت و زراعت آنان وارد خواهد شد.

جلیل قادری، باشندۀ ولسوالی رباط سنگی در بارۀ هجوم این ملخ‌ها به رادیو آزادی گفت:

"تقریباً از چند روز به این طرف هجوم ملخ‌ها بر کشتزار مردم قریه‌جات شمالی در ۱۵ الی ۲۰ قریه مردم را نگران کرده است، اما در این راستا مدیریت زراعت ولسوالی رباط سنگی برای محو ملخ‌ها کار می‌کنند تا آن را محو کنند."

ولایت هرات در نقشه افغانستان
ولایت هرات در نقشه افغانستان

افضل احمد فیضی، باشندۀ ولسوالی کشک کهنه ولایت هرات نیز می‌گوید، ملخ‌ها آسیب‌های زیادی را به کشتزارهای گندم وارد کرده اند:

"یک هفته می‌شود که به کشتزار شروع کردند، گندم‌های مردم که نو خوشه آورده، ساقه‌های گندم را می‌خورند، در حدود دو تا سه تن دوا را ریاست زراعت به دسترس مردم قرار داده بود، متاسفانه بسیار کم بود، به این ساحه وسیع و چقدر دوا هیچ چیزی نمی‌شود."

او می‌گوید، ملخ‌ها به مناطق شمالی این ولسوالی هجوم آورده و شمارشان خیلی زیاد است.

مولوی محمد نسیم سحر، آمر امور زراعتی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری حکومت طالبان در هرات به پرسش‌های ما در این باره پاسخ نداد.

به اساس معلومات باشندگان ولسوالی کشک کهنه، این ملخ‌ها سال قبل نیز از ترکمنستان وارد ولسوالی‌های کشک کهنه، رباط سنگی و آب کمری شده و در این مناطق تخم گذاری کرده بودند که حالا با تولید مثل تعدادشان چندین برابر شده و در حال حاضر مشغول هجوم به کشتزارها در محل هستند.

در سالهای گذشته نیز چندین بار ملخ ها به کشتزار ها در برخی از ولایات هجوم برده بودند که در نتیجه خسارات فراوانی به حاصلات زراعتی نیز وارد شده بود
در سالهای گذشته نیز چندین بار ملخ ها به کشتزار ها در برخی از ولایات هجوم برده بودند که در نتیجه خسارات فراوانی به حاصلات زراعتی نیز وارد شده بود

در همین حال برخی از رسانه‌های محلی به نقل از مسئولان ریاست زراعت حکومت طالبان در هرات گزارش دادند که ملخ‌ها برعلاوۀ ولسوالی‌های کشک کهنه و رباط سنگی، به کشتزارها در ولسوالی پشتون زرغون نیز هجوم برده اند.

باشندگان این ولسوالی‌های هرات از حکومت طالبان و نهادهای امدادرسان تقاضا دارند که در راستای نابودی این ملخ‌ها و نجات کشتزارهایشان از شر آنها کمک و همکاری کنند.

ملخ‌ها به ویژه ملخ‌های مراکشی در سال‌های اخیر به برخی ولایت‌های دیگر افغانستان از جمله ولایت‌های شمالی و شمال‌شرقی این کشور هجوم برده و خسارات زیادی به کشاورزان وارد کرده اند.

XS
SM
MD
LG