لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

خطر هجوم ملخ‌ها٬ کشتزار های حداقل هشت ولایت افغانستان را تهدید می‌کند


تصویر آرشیف: هجوم ملخ ها بر یکی از مزارع
تصویر آرشیف: هجوم ملخ ها بر یکی از مزارع

ادارۀ خوراکه و زراعت ملل متحد گفته است که هشت ولایت افغانستان با تهدید هجوم گسترده ملخهای مراکشی رو به رو اند.

در این حال ، برخی از کارشناسان از جمله پوهنمل محمد هارون رحیمی استاد پوهنتون ملی علوم زراعتی و تکنالوژی افغانستان می گوید که برای جلوگیری از هجوم ملخ ها ، پیش از آنکه آنها تخمگذاری کنند باید دوا پاشی صورت گیرد.

او نا وقت روز پنجشنبه در گفتگو با رادیو آزادی افزود:

« یکی از راه ها برای از بین بردن تخم ملخ ها ، قلبه کردن زمین در زمستان و بهار است یعنی زمین به عمق ۱۲ تا ۱۵ سانتی متر چپه شود تخم ملخ ها زیر خاک میشود.طریقۀ موثر دیگر استعمال طعمۀ زهری است.»

ادارۀ خوراکه و زراعت سازمان ملل متحد به روز چهارشنبه در گزارشی گفت که ملخ های مراکشی در ولایت های بغلان، سمنگان، بدخشان، ، قندز، بلخ، بادغیس، سرپل و تخار مشاهده شده است که به گفته اش میتواند برای زراعت افغانستان فاجعه بار باشد.

ملخ ها عمدتآ کشتزار های گندم٬ جواری و سایر غلات را هدف قرار داده و از بین می برند
ملخ ها عمدتآ کشتزار های گندم٬ جواری و سایر غلات را هدف قرار داده و از بین می برند

ریچارد ترینچ هارد نمایندۀ ادارۀ خوراکه و زراعت ملل متحد در افغانستان هجوم این ملخ ها را خیلی نگران کننده خوانده است.

ملخ ها بیشتر در کدام مناطق تخمگذاری می کنند؟

محمد هارون رحیمی ، استاد پوهنتون ملی علوم زراعتی و تکنالوژی افغانستان چنین پاسخ می دهد:

ملخ های مراکشی در ولایت های بغلان، سمنگان، بدخشان، ، قندز، بلخ، بادغیس، سرپل و تخار مشاهده شده است

« ملخ ها در مناطق ریگی و دشت ها تخمگذاری می کنند.آنها هر سال هجوم می آورند به خصوص در سال های که شرایط برایشان مساعد باشد بر مزارع همجوم می آورند و زیان های زیاد وارد می کنند.»

افغانستان در جریان چند سال اخیر با بحران خشکسالی و کمبود مواد غذایی مواجه است و هجوم ملخ ها میتواند به این بحران بیشتر از پیش بیفزاید
افغانستان در جریان چند سال اخیر با بحران خشکسالی و کمبود مواد غذایی مواجه است و هجوم ملخ ها میتواند به این بحران بیشتر از پیش بیفزاید

نمایندۀ ادارۀ خوراکه و زراعت ملل متحد گفته است که هجوم ملخ ها در افغانسان یکبار ۲۰ سال پیش و دفعۀ دیگر ۴۰ سال قبل حدود ۸ تا ۲۵ درصد تولیدات سالانۀ گندم را از بین برده بودند.

از تهدید هجوم ملخ بر مزارع و کشتزار ها در افغانستان در سال جاری در حالی هشدار داده می شود که این کشور برای سومین سال پی هم خشکسالی را تجربه می کند.

اتحادیۀ اروپا در اوائل این هفته گفت که افغانستان یکی از کشور های است که از لحاظ بحران بشری و آفات طبیعی با بیشترین خطر رو به رو است.

نمایندگی این اتحادیه در افغانستان گفته که خطرات طبیعی بیشتر مانند خشکسالی و سیل می تواند وضعیت مردم افغانستان را بدتر کند.

براساس ارقام سازمان ملل متحد ، شمار نیازمندان به کمک های بشری در افغانستان به بیش از ۲۸ میلیون نفر می رسد و شش میلیون تن در یک قدمی قحطی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG