لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۴

هجوم ملخ ها در برخی ولایات افغانستان به دهقانان خسارات هنگفت مالی وارد کرده است


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

با وجود فقر و ناداری که افغانستان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، حالا بحران تازه و بی سابقه‌ای در تولیدات زراعتی این کشور رونما شده است.

در ولایت بغلان و بسیاری از ولایت های شمال و شمال شرقی مزارع وسیعی، با موجی از هجوم ملخ های مراکشی روبرو استند.

کمبود مواد کیمیاوی برای از بین بردن ملخ ها و دیگر حشرات مضر در کشور، کشاورزان را مجبور ساخته اند تا خود شان دست به کار شوند. دهقانان به کمک مقامات سازمان غذا و زراعت سازمان ملل متحد، ملخ ها را در نخست در ترپال یا پارچه های نخی جمع می‌کنند و از بین ببرند.

نجیب الله یک دهقان ولایت بغلان است که امسال به صد ها جریب زمین وی را ملخ ها تخریب کرده:
"این ملخ ها سه صد جریب زمین مرا از بین برده است. و ۳۱ جریب چراگاه را این ملخ ها نابود کرده است. این ملخ ها از ماه حوت گرفته الی ۱۵ حمل پیدا می‌شوند و به تاریخ ۱۵ و یا ۲۰ جوزا از بین می‌روند."

نجیب الله می‌گوید به او و به شمار زیادی از دهقانان درمانده دیگر مانند وی باید کمک صورت بگیرد. زیرا زیان جبران ناپذیر به آنان وارد شده است.

در ماه مارچ و اپریل بارندگی کافی محیط مناسبی را برای رشد ملخ ها مهیا کرد.

مقامات سازمان غذا و زراعت ملل متحد (FAO) می‌گویند که با هماهنگی و همکاری با آدرس هایی از سازمان‌های محلی اقدامات اولیه را برای حل فوری مشکلات انجام داده اند.

سازمان غذا و زراعت هشدار داد كه ممكن است امسال هفت تا دوازده ميليون تُن گندم در اثر هجوم ملخ ها از بین برده شود كه يك چهارم برداشت كل سال را تشكيل می‌دهد.

ریچارد ترنچارد، رئیس سازمان (FAO) برای افغانستان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که آنها در تلاش هستند تا کمک های لازم را به دهقانان آسیب دیده برسانند:

"ما باید قبل از قبل اطمینان حاصل کنیم که خانواده هایی که همه چیز خود را از دست می‌دهند، غذا و کمک های لازم را دریافت کنند. در پهلوی آن کمک‌های اضطراری زراعتی باید به این خانواده ها برسد که دوباره زمين های شان را بازسازى کنند. یکی از مهم‌ترین چیزها در مورد ملخ های مراکشی این است که تعداد آن سال به سال صد چند اضافه می‌شود. ما باید مطمئن شویم که سال آینده نسبت به این وضعیت بد را تماشا نکنیم."

ارزش گندم یا حاصلات ضایع شده از ۲۸۰ میلیون الی ۴۸۰ میلیون دالر پیش‌بینی شده است.

این یک ضرر جبران ناپذیر برای دهقانان و خانواده های نادار در کشور فاجعه‌زده مانند افغانستان است، جایی که کمک‌های بین‌المللی عمدتاً مسدود شده و شرایط اقتصادی آن رو به وخامت گذاشته است.

XS
SM
MD
LG