لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

روزنامه اندیپندنت: هزاران نفر در هشت ولایت افغانستان برای جلوگیری از هجوم ملخ‌ها کار می‌کنند


تصویر آرشیف: ملخ ها
تصویر آرشیف: ملخ ها

روزنامه اندیپندنت

  • روزنامه اندیپندنت درشماره اخیر خود یک موضوع اقتصادی افغانستان را مطرح کرده و در مورد تهدید که توفان ملخ در چندین ولایت افغانستان ایجاد کرده مطلبی را به نشر رسانده است.

در آغاز این مطلب آمده است که درسال جاری ملخ در یک زمانی پیدا شده که موسم جمع آوری غله میباشد. به نوشته روزنامه این در حالیست که فقر در افغانستان بیشتر شده و ده هاهزار طفل به سوء تغذی دچار میباشند.

ملخ هابه هشت ولایت افغانستان حمله کرده اند . اداره مواد خوراکی و زراعتی ملل متحد (اف ای او) در این مورد نگرانی عمیق ابراز کرده و نوشته است که هجوم ملخ ممکن است بین ۲۲۰ تا ۴۸۰ میلیون دالر خساره به اقتصاد افغانستان وارد نماید.

(اف ای او) پیشنهاد میکند که مقامات در افغانستان باید برای از بین بردن ملخها زمینها را سروی کنند و اقدامات عاجل را پیش گیرند تا مانع آن شوند که این حشره حاصلات گندم را نابود کند.

روزنامه می افزاید هم اکنون در این هشت ولایت هزاران نفر از مردم عام تلاشهای را شروع کرده اند که ملخ ها را قبل از آن که به سمت کشتزار ها پرواز کنند، از بین ببرند.

نشریه میلیتری تایمز

  • نشریه میلیتری تایمز می نویسد٬ در تابستان سال ۲۰۲۱ درحالی که واشنگتن تلاش داشت آخرین سرباز خود را از افغانستان خارج کند ، وزارت دفاع امریکا در این مورد یک سلسله سوالها رامطرح کرده بود.

به باورنشریه این سوالها روی این موضوع می چرخیدند که چگونه مانع آن شوند که افغانستان به سالهای قبل از سپتمبر ۲۰۰۱ برنگردد و مثل آن وقت به پرورش گاه تروریستان تبدیل نشود.

مقامات اداره رئیس جمهور بایدن در آن وقت می گفتند که نظامیان امریکا توان آن را دارند که از هوا گروه های تروریستی را سرکوب کنند . امابه نوشته نشریه میلیتری تایمز در تقریبا دو سال گذشته که قوای امریکا افغانستان را ترک کرده اند، بعضی از مقامات نظامی امریکا اکنون می گویند که آنها برای انجام چنین کار منابع کافی ندارند.

نشریه از قول قوماندان قوای مرکزی امریکا در منطقه٬ جنرال ایریک کوریلا٬ نوشته است که در ماه مارچ در یک اجلاس استماعیه کمیته نظامی مجلس سنای امریکا گفته بود طبق پیشبینی قوماندانان وی شاخه خراسان گروه داعش امکان پیدا کردن این توانائی را دارد که در ظرف شش ماه بر منافع امریکا و متحدان غربی آن خارج از افغانستان عملیات انجام بدهد ، امابه گفته او سرزمین امریکا در امان خواهد بود.

میلیتری تایمز به حمله ماه جولای دوسال قبل اشاره میکند که در نتیجه آن رهبر شبکه القاعده ایمن الظواهری در کابل کشته شد .

نشریه به کشته شدن یک عضو مشکوک داعش توسط طالبان در افغانستان هم اشاره کرده که طراح حمله بر سربازان امریکائی در وقت خروج آنها از افغانستان خوانده میشد . در این حمله ۱۳ سرباز امریکائی و ۱۷۰ افغان کشته شدند.

نشریه می افزاید درهیچ یک از این دو حمله نظامیان امریکا سهم نداشتند ، به این معنی که یا ادعای قوای امریکا در رابطه با ظرفیت حمله قوای هوائی درست نیست و یا این مسوءلیت را به سی آی ای سپرده است.

XS
SM
MD
LG