لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

تلفات ناشی از سرازیر شدن سیلاب ها در افغانستان به ۶۶ تن افزایش یافته است


تصویری از سیلاب های اخیر در افغانستان
تصویری از سیلاب های اخیر در افغانستان

آمار تلفات ناشی از بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیلاب‌های اخیر در ولایت‌های مختلف افغانستان به ۶۶ کشته و ۳۶ زخمی رسیده است.

جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان روز سه‌شنبه در نشست اضطراری با برخی از اداره‌های امدادرسان گفته است که در نتیجه این حوادث طبیعی همچنان ۱۲۳۵ خانه به گونۀ قسمی و یا کامل تخریب شده و ۶۰۰ راس مواشی نیز تلف شده است.

این وزارت با نشر خبرنامه‌ای در یک گروه واتس‌اپ مربوط به این اداره نوشته است که در این نشست اضطراری، عبدالرحمن زاهد، سرپرست وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان گفته که سیلاب‌های اخیر در بیش از ۲۳ ولایت خسارات مالی و جانی زیادی را وارد کرده است.

او افزوده که برای جلوگیری از تلفات انسانی بیشتر، به کمک‌های بشردوستانه نیاز است.

تخریبات ناشی از سیلاب های اخیر در ولایت هرات
تخریبات ناشی از سیلاب های اخیر در ولایت هرات

در این نشست تعدادی از سازمان‌های بین المللی کمک‌رسان از جمله نهادهای امدادرسان ملل متحد از رسانیدن کمک‌های اضطراری به آسیب دیدگان سیلاب و دیگر رویدادهای طبیعی اخیر اطمینان داده اند.

این کمک‌ها شامل خدمات صحی، پول نقد، غذا، آب آشامیدنی و ساخت سرپناه‌های موقت خوانده شده است.

در همین حال شماری از باشندگان ولایت‌های مختلف افغانستان به رادیو آزادی می‌گویند، در نتیجۀ بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر متحمل خسارات زیادی شده اند و خواستار کمک از سوی حکومت طالبان اند.

حزب‌الله، یکی از باشندگان ولسوالی شیگل ولایت کنر به رادیو آزادی گفت:

"در نتیجۀ بارندگی‌ها دیروز دَر و دیوارهای ما فرو ریخت و اکنون پرده‌ها را بخاطر داشتن سرپناه آویزان کرده‌ایم. من دو فرزند و برادران و خواهران کوچک دارم، می‌خواهم به ما کمک شود."

محمد حسین، رئیس شورای مردمی ولسوالی دهنۀ غوری ولایت بغلان در مورد خسارات وارده در این ولسوالی به رادیو آزادی گفت:

"سیلاب در قریۀ چرم‌آب خسارات زیادی وارد کرده، نل‌های آب آشامیدنی و یک مسجد را تخریب کرده و به خانه‌های مردم آسیب رسانده است و کشتزارها را نیز از بین برده است."

نورالله، یکی از باشندگان منطقۀ قلعۀ بست ولایت هلمند با ارسال ویدیویی به رادیو آزادی از خسارات ناشی از سیلاب‌های اخیر می‌گوید:

"آب به خانه‌ها، دکان‌ها و به حدود ۴۰۰ جریب زمین این منطقه آسیب رسانده است. همۀ مردم نگران این هستند که چه خواهند خورد؟"

سیلاب ها در میدان وردک
سیلاب ها در میدان وردک

سید عبدالله، باشندۀ ولسوالی پشتون کوت ولایت فاریاب به رادیو آزادی گفت:

"مناطق پشتون کوت، المار، بادغیس و بل چراغ خسارات زیادی دیده اند، محصولات زراعتی از بین رفته، مواشی زیادی را آب برده و چراگاه زیر آب شده اند."

جانان سايق، سخنگوي وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در پیوند به خواست‌های متضررین پاسخ نداد.

او اما دو روز پيش در يک نشست خبري گفت، در آغاز ماه جاری میلادی به بیش از ۲۰ هزار خانواده آسیب‌دیده و بی‌بضاعت در ولایت‌های مختلف کمک‌های اضطراری صورت گرفته و این روند ادامه دارد.

علاوه بر این ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان در سفر روز دوشنبۀ خود به ولایت ارزگان، از همکاری با سیل‌زدگان اطمینان داده است.

اما برخی از افراد آسیب‌دیده از سیلاب‌های اخیر به رادیو آزادی گفتند که تاکنون هیچ کمکی دریافت نکرده اند.

XS
SM
MD
LG