لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

موج تازهٔ از باران و سیلاب ها در افغانستان؛ ۳۳ نفر کشته و بیشتر از ۶۰۰ خانه تخریب شده است


جاری شدن سیلاب ها در بخشی از شمال افغانستان
جاری شدن سیلاب ها در بخشی از شمال افغانستان

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان می‌گوید که بارندگی‌ها و سیلاب‌ها در روزهای پس از آغاز عید در ۲۰ ولایت افغانستان در کنار تلفات جانی، خسارات مالی زیادی هم بر جای گذاشته است.

ملا جانان سایق سخنگوی، این وزارت به روز یک‌شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که بادغیس، ارزگان، فراه، کندهار، تخار، زابل، پروان، ننگرهار، هلمند، کابل، خوست، دایکندی، کنر، کاپیسا، پنجشیر، پکتیکا، پکتیا، لوگر، لغمان و هرات از جمله ولایت‌های بودند که گواه باران‌های شدید و جاری شدن سیلاب‌ها بودند:

"متاسفانه در اثر جاری شدن سیلاب‌ها ۳۳ نفر کشته و ۲۷ تن زخم برداشته اند، همچنان بیش از ۶۰۶ خانه به گونۀ کلی و قسمی ویران شده و ۱۹۵۰ جریب زمین زراعتی تخریب شده است و همچنان در اثر جاری شدن سیلاب‌ها در تمام ولایات حدود ۸۵ کیلومتر از جاده‌ها در کل کشور تخریب شده است."

تخریبات ناشی از سیلاب ها
تخریبات ناشی از سیلاب ها

او افزود که حدود ۲۰۰ راس مواشی نیز تلف شده و بیش از یک هزار خانواده آسیب دیده اند.

در همین حال شماری از دهاقین که از سیلاب‌های اخیر آسیب دیدند به رادیو آزادی می‌گویند، در ابتدای زمستان شاهد خشکسالی بودند و اکنون باران‌های شدید و سیلاب‌ها در آغاز بهار به کشت‌هایشان آسیب رسانده است.

گلاب‌الدین از ولسوالی رودات ولایت ننگرهار به رادیو آزادی گفت:

"زمانی خوبی برای دهاقین نیست، چون حاصلات زراعتی رسیده است، وقتی گندم‌ها رسیده باشد و آن را آب بزند، دانه‌های آن می‌ریزد و سیاه می‌شود. دهاقین و خانواده‌هایشان آسیب می‌بینند، چرا که سهولت‌های خاصی در زمان بارندگی ندارند."

یک باشندۀ قریه بست ولایت هلمند که نخواست نامش در گزارش منتشر شود، در بارۀ خسارات ریزش ژاله، باران و سیلاب در منطقه‌شان به رادیو آزادی گفت:

"سیلاب آمده است، زمین های زراعتی و خانه‌های ما را ویران کرده است، مواشی ما تلف شده است، منطقۀ ما بین دو رود است."

در همین حال عبدالظاهر کریمی، باشندۀ ولایت نورستان می‌گوید که امروز (یک‌شنبه) ولسوالی‌ها این ولایت گواه باران‌های شدید بود و در نتیجۀ رانش کوه در روستای ژوندره چیم ولسوالی وایگل به مردم محل خسارات مالی و تلفات وارد شده است.

او اما آمار مشخصی از تلفات ارائه نکرد:

"در اثر رانش کوه در ولسوالی وایگل ولایت نورستان، برخی از خانه‌ها ویران شده است که زیان مالی و جانی به مردم وارد شده است."

باشنده گان مناطق سیلاب زده خواهان دریافت کمک های فوری اند
باشنده گان مناطق سیلاب زده خواهان دریافت کمک های فوری اند

این درحالیست که ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان پیش بینی کرده است که امروز (یک‌شنبه) همه ولایات افغانستان شاهد بارش باران، رعد و برق و جاری شدن سیلاب‌ها خواهد بود.

به بیان این اداره میزان بارندگی در مناطق مختلف از ۱۵ میلی متر تا ۶۰ میلی متر خواهد بود.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان به تمام ولایات هشدار داده است از رفتن به کنار رود‌ها و مناطق سیلاب‌خیز دوری کنند و از کوچی‌ها و مردم خواسته تا به مناطق امن بروند.

براساس گزارش سازمان ملل متحد، افغانستان یکی از ده کشور بیشتر آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی است، اما امکانات کافی برای مبارزه با پیامدهای آن ندارد.

XS
SM
MD
LG