لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

بارندگی و سیلاب ها در ننگرهار خسارات فراوان وارد کرده و مردم خواهان کمک اند


تخریبات ناشی از سیلاب ها در ننگرهار
تخریبات ناشی از سیلاب ها در ننگرهار

باشندگان ولسوالی‌های لعل پور و مومنددرۀ ولایت ننگرهار در شرق افغانستان می‌گویند که در نتیجۀ سیلاب‌های اخیر دراین ولایت صدها جریب زمین زراعتی و ده‌ها خانه ویران شده و شماری از حیوانات نیز تلف شده است.

رومان نادر، رئیس انجمن جوانان ولسوالی لعل پور به رادیو آزادی گفت:

"حداقل ۶۰ خانه در قریه‌های سربند و مرکز لعل پور تخریب شده است. نزدیک به ۱۰۰ حیوان را در قریه‌های چکنور، رحمتی و ملاخیل آب با خود برده است. حدود ۲۰۰ جریب زمین از محصولات تربوز و حدود ۲۵۰ جریب زمین از محصولات گندم از بین رفته است."

او می‌گوید که تا کنون هیچ کمکی به سیل زدگان صورت نگرفته و باید هرچه زودتر به آنها رسیدگی شود.

یک مقام امنیتی حکومت طالبان در ولسوالی لعل پور به شرط ذکر نشدن نامش در گزارش این ارقام را به رادیوآزادی تأیید کرد، اما گفت که به کسی آسیب جانی نرسیده است.

باشنده های حداقل دو ولسوالی ننگرهار گفته اند که به صد ها جریب زمین های زراعتی در نتیجه سیلاب و باران ها تخریب شده است. ننګرهار
باشنده های حداقل دو ولسوالی ننگرهار گفته اند که به صد ها جریب زمین های زراعتی در نتیجه سیلاب و باران ها تخریب شده است. ننګرهار

اما یک منبع دیگر در ولسوالی لعل پور به رادیو آزادی گفت که سیلاب روز شنبه در منطقه چکنور سه تن را با خود برده است که از سرنوشت آنها تا هنوز اطلاعی در دست نیست.

در همین حال کامران سمسور، یکی از خبرنگاران در منطقه به رادیو آزادی گفت که در نتیجۀ ریزش باران‌های شدید و جاری شدن سیلاب روز شنبه در مومنددره، ۶ نفر از جمله زنان و کودکان زخمی شده اند، ده‌ها خانه فرو ریخته و صدها جریب زمین زراعتی در این منطقه ویران شده است.

او همچنان گفت که در اثر زیاد شدن آب دریاها، امروز یک دختر خورد سال را آب برده است:

"این شش نفر روز گذشته بر اثر فروریختن سقف دو خانه در منطقه مومند دره مجروح شدند. سه تن از آنان در اینجا تداوی شدند، اما سه تن دیگر به مرکز صحت عامه ننگرهار منتقل شدن و تا کنون در آنجا هستند."

این در حالیست که صدیق الله قریشی، آمر اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ولایت ننگرهار دیروز در صحبت با رسانه‌ها کشته شدن یک تن را بر اثر سیلاب‌ها تأیید کرده بود.

از سوی دیگر دفتر هماهنگی امور بشردوستانه ملل متحد می‌گوید، سیلاب در ولسوالی‌های مختلف ولایت فاریاب دست‌کم به ۴۰۰ خانه آسیب رسانده و علاوه بر ویران شدن یک پل، یک مدرسه دولتی را نیز ویران کرده است.

سیلاب ها در ولایت فاریاب در شمال افغانستان
سیلاب ها در ولایت فاریاب در شمال افغانستان

اوچا در گزارش جدیداش که ناوقت روز شنبه منتشر کرده، نوشته است که در نتیجۀ بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیلاب از ۲۱ تا ۲۷ مارچ در شمال افغانستان ۷ تن جان باختند.

اوچا می‌افزاید، بارندگی شدید در سراسر افغانستان در ۲۹ و ۳۰ مارچ بیش از ۱۵۰۰ جریب زمین زراعتی را ویران کرده و به بیش از ۵۴۰ خانه و همچنین سایر زیرساخت‌های حیاتی در هفت ولایت از جمله شش پل و ۴۵۰ کیلومتر جاده خساره وارد کرده است.

این اداره در گزارش خود نوشته که بیشترین خسارت به مردم در ولایات فاریاب، ننگرهار و دایکندی وارد شده است.

جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان به پرسش رادیو آزادی در بارۀ تلفات جانی و خسارات مالی ناشی از حوادث طبیعی اخیر پاسخ نداد.

این در حالیست که خبرگزاری دولتی باختر در کنترل حکومت طالبان گزارش داده است که شاهراه غور-کابل به دلیل بارش برف سنگین به روی رفت و آمد بسته شده است.

XS
SM
MD
LG