لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۰

کوچی های افغانستان از دشواری های زندگی و عدم دسترسی به امکانات شکایت دارند


زنده گی سنتی کوچی ها در افغانستان
زنده گی سنتی کوچی ها در افغانستان

به نظر میرسد که خشک‌سالی‌های پی‌هم در افغانستان از بزرگی رمهٔ مواشی کوچی‌ها کاسته است، به اندازهٔ که دیگر مهم نیست که چندین چوپان مشغول دنبال کردن یک رمه باشند.

برخی از آنان می‌گویند، کار مالداری‌ شدیدا آسیب دیده است.

آنان به رادیو آزادی گفته‌اند که همه دارایی‌شان همین مالداری است، اما حالا به خاطر نبود آب، علف و دانه هر روز مواشی تلف می‌شود.

عبدالاحد کوچی، از ولایت غزنی به رادیو آزادی گفت:

"هر روز دو سه گوسفند ما تلف می‌شود و بخاطر کمبود آب، علف وجود ندارد، هر روز می‌می‌رند، علف نیست، پول نداریم که علف بخریم و به گوسفندان بدهیم."

کوچی ها شکایت دارند که در سرمای زمستان تعداد زیادی از مواشی خود را از دست داده اند و خشکسالی ها نیز به مشکلات افزوده است
کوچی ها شکایت دارند که در سرمای زمستان تعداد زیادی از مواشی خود را از دست داده اند و خشکسالی ها نیز به مشکلات افزوده است

جمعه گل از دیگر کوچی‎ ها است که می‌گوید، زمستان رمه‌ها را به ننگرهار و با گرم شدن هوا به مزارع سرسبز ولایت میدان وردک می‌برد.

او گفت که به شمول او، زندگی همه کوچی‌ها در کوچ کردن گذشت، اما نه این زندگی‌شان بهتر شد و نه هم فرزندان‌شان آسوده شده‌اند:

"مالداری ما همه از بین رفته است، علف وجود ندارد، همه مردم ما بی‌سواد هستند، در بخش آموزش به ما هیچ توجه نشده است، همه کوچی‌های ما دربه‌در هستند، هفتهٔ گذشته هم ۱۵۰ گوسفند ما را سیلاب برده است."

کوچی‌ها در همه ولایت‌های نزدیک به دشت‌ها و کوه‌های پر از علف بود و باش دارند که ظاهراً در حال حاضر مشکلات‌شان مشترک است.

فیض محمد، از دیگر کوچی‌های مقیم در دشت‌های وسیع هلمند به رادیو آزادی گفت:

"در شب‌های نزدیک گوسفندان را به دشت برده بودند، ۱۵ گوسفند تلف شد، مال‌ها مریضی دارند، دوا می‌خواهند، ما همیشه با پول نقد می‌خریم که توان آن را نداریم، حکومت با ما در بخش دوا و کنجاره و جواری کمک کند."

کوچی‌ها که در تقویت اقتصاد افغانستان سهم فعال دارند، بیشتر گوشت و لبنیات را آنان با استفاده از محصولات حیوانی تهیه می کنند.

یکی از مشکلات اساسی کوچی ها نبودن امکانات درسی برای فرزندان شان است
یکی از مشکلات اساسی کوچی ها نبودن امکانات درسی برای فرزندان شان است

اما کوچی‌هایی که با رادیو آزادی صبحت کردند، گفته‌اند، تا کنون حکومت‌ها هیچ توجهی به آن‌ها نکرده‌اند و با آن‌که آن‌ها برای حل مشکلات‌شان به اداره‌های مربوطه عریضه کرده‌اند، باز هم خواست‌شان پذیرفته نشده است.

در زمان نظام جمهوریت مخلوع، ریاست مستقلی برای کوچی‌ها وجود داشت، اما حکومت طالبان اکنون این ریاست را به وزارت سرحدات، اقوام و قبایل حکومت‌ مربوط ساخته است.

تلاش کردیم در مورد مشکلات کوچی‌ها با مقام‌های طالبان صحبت کنیم، اما موفق نشدیم.

پیش از این وزارت سرحدات، اقوام و قبایل حکومت طالبان در صفحات اجتماعی خود مدعی شده بود که سهولت‌هایی را در بخش‌های مختلف برای کوچی‌ها ایجاد کرده است، اما کوچی‌ها این ادعا را رد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG