لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

مسدود شدن دروازهٔ تورخم به روی بیماران؛ بیمار داران: در وضعیت دشوار قرار داریم


بیماران افغان که منتظر انتقال به پاکستان هستند
بیماران افغان که منتظر انتقال به پاکستان هستند

پاکستان بار دیگر گذرگاه تورخم را به روی بیمارانی که پیش از این با پارچۀ کمیسیون صحی حکومت طالبان به نام "توکن" سفر می‌کردند، بست.

عرفات مهاجر، رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ننگرهار روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، دروازۀ تورخم به روی بیماران افغان که ویزه و پاسپورت ندارند، بسته شده است:

"دیروز دیگر دروازه را به روی بیمارانی که ویزه و پاسپورت ندارند بسته است، البته به بیمارانی که ویزا دارند اجازۀ ورود می‌دهند، پیش از این به این بیماران که از سوی کمیسیون صحی پارچه یا توکن می‌داشتند، اجازۀ عبور می‌دادند، اما حالا توکن کمیسیون را قبول ندارند و می‌گویند، هر بیماری که می‌خواهد وارد پاکستان شود، باید ویزه و پاسپورت داشته باشد."

شماری از بیمارداران با نگرانی از این اقدام حکومت پاکستان می‌گویند، به دلیل بسته شدن دروازۀ تورخم با مشکل مواجه شده اند.

پاکستان هر از چندگاهی دروازه تورخم را به روی افغانها مسدود می کند
پاکستان هر از چندگاهی دروازه تورخم را به روی افغانها مسدود می کند

یوسف که بیمار سرطانی دارد و در گذرگاه تورخم منتظر عبور به پاکستان است، به رادیو آزادی گفت:

"بیش از شانزده بیمار در این کلینیک وجود دارد که سه نفر آنها بیماران شدید سرطانی هستند. حکومت پاکستان اجازۀ رفتن به آنها را نمی‌دهد از آنها ویزه می‌خواهند، اما آنها در کلینیک منتظر هستند،آنها می‌گویند که فرصتی کمی دارند."

سلطان، دیگر بیماردار که او نیز در تورخم منتظر عبور است، می‌گوید، مسئولان مرزی پاکستان پارچۀ توکن مریضان را جمع‌آوری کرده و به بیشتر آنها پاسخ رد داده اند:

"چندین نفر را رخصت کردند و پارچۀ توکن‌شان را گرفتند، تعدادی هم منتظر هستند و تعدادی را هم گفتند که وقتی برایتان خبر دادیم برگردید."

گفته شده است که برگهٔ کمیسیون طالبان برای بیماران نیز ازسوی مرزبانان پاکستانی پذیرفته نمیشود
گفته شده است که برگهٔ کمیسیون طالبان برای بیماران نیز ازسوی مرزبانان پاکستانی پذیرفته نمیشود

به گفتۀ مردم محل، پاکستان اخیراً با حکومت طالبان موافقت کرده است که تنها به بیماران افغان که بیماریشان شدید است، از طریق پارچه‌ای به نام توکن اجازۀ رفت و آمد می‌دهد.

تلاش کردیم تا نظر سردار احمد شکیب، سفیر حکومت طالبان در پاکستان را در مورد اینکه چه تدابیری برای حل این مشکل دارند، داشته باشیم، اما وی به تماس‌های ما پاسخ نداد.

مسئولان سفارت پاکستان در کابل هم با آنکه وعده کردند معلومات را با ما شریک می‌سازند، اما تا زمان نشر این گزارش هیچ معلوماتی را شریک نساختند.

این در حالیست که پاکستان پیش از این نیز به دلایل مختلف این دروازه را بروی بیماران، تجار و مسافران افغان بسته کرده بود که در نتیجه مردم دو طرف با مشکلات زیادی روبه‌رو شده بودند.

XS
SM
MD
LG