لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۵

دروازهٔ تورخم به روی بیماران مبتلا به سرطان باز شد


تصویر آرشیف: دروازه تورخم
تصویر آرشیف: دروازه تورخم

گذرگاه تورخم پس از چهار روز بسته بودن به روی بیماران مبتلا به سرطان باز شده‌است.

خبرگزاری باختر تحت کنترل طالبان روز پنجشنبه ویدیویی را از صدیق‌الله قریشی رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ننگرهار منتشر کرده که در آن گفته که این گذرگاه پس از گفتگو با مقام‌های پاکستان به روز پنجشنبه به روی بیماران مبتلا به سرطان باز شده‌است:

"تمام بیمارانی‌که سرطان دارند، اگر کارت شش ماهه کمیسیون ویژه صحی ننگرهار را داشته باشند، می‌توانند برای تداوی به پختونخوا بروند و بیمارانی‌که به بیماری‌های ناعلاج مبتلا اند هم می‌توانند به کمیسیون ویژه صحی ننگرهار مراجعه کنند و با بدست آوردن یک مکتوب خاص برای تداوی به پختونخوا بروند."

مردم و تعدادی از بیماران در حال عبور از دروازه تورخم هستند
مردم و تعدادی از بیماران در حال عبور از دروازه تورخم هستند

مریم باشنده کابل که از بیماری سرطان روده رنج می‌برد و در پاکستان تحت تداوی است به رادیو آزادی گفت:

"وقتی فهمیدم راه بسته است خیلی ناراحت شدم، چون پولی را که پیدا کنم آن را برای تداوی مصرف کنم یا برای ویزه بپردازم، حالا که شنیدم این راه بروی بیماران سرطانی بدون ویزه باز شده است، بسیار خوش شدم، می‌روم و به تداوی خود ادامه می‌دهم."

او مدعی است که گرفتن ویزه پاکستان به گونه قانونی به زمان طولانی نیاز دارد و قیمت آن در بازار سیاه بین ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ دالر است که از نظر اقتصادی توان پرداخت آن را ندارد.

همچنان خاطره ساکن کابل که پسرش از بیماری سرطان رنج می‌برد، چنین می‌گوید:

"باز شدن گذرگاه تورخم برای بیماران به‌ویژه بیماران سرطانی خبر بسیار خوبی است، زیرا پول زیادی در افغانستان مصرف می‌شود، اما مطمئن نیستیم که بیمار ما خوب می‌شود یا نه. پسر من هم سرطان خون دارد، وقتی دروازه تورخم بسته شد با چالش زیاد مواجه شدیم."

ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ننگرهار یکشنبه گذشته از بسته شدن دروازه تورخم به روی بیماران بدون ویزه توسط حکومت پاکستان خبر داد.

بیشتر افغان ها به دلیل نبود امکانات تداوی در داخل افغانستان مجبور میشوند بیماران خود را به کشور ها همسایه ببرند
بیشتر افغان ها به دلیل نبود امکانات تداوی در داخل افغانستان مجبور میشوند بیماران خود را به کشور ها همسایه ببرند

پس از این خبر، شماری از بیماران و خانواده‌هایشان در گفتگو با رادیو آزادی، از این وضعیت ابراز نگرانی کرده و از طالبان و حکومت پاکستان خواستند تا هر چه زودتر این مشکل را حل کنند.

پیش از این، بیماران به ویژه بیماران مبتلا به سرطان، بدون ویزه و پاسپورت با خرید یک «توکن» از ولایت ننگرهار اجازه داشتند برای تداوی به پاکستان بروند.

به دلیل نبود امکانات تداوی برای بیماران سرطان در افغانستان، پیش از این نیز بسیاری از مردم برای تداوی به کشورهای همسایه از جمله پاکستان و هند می‌رفتند.

اما پس از فروپاشی نظام جمهوری و استقرار مجدد حکومت طالبان، اکنون بسیاری از افغان‌ها فقط قادر به پاکستان رفتن اند، زیرا هند از زمان تغییر رژیم در افغانستان صدور ویزه برای افغان‌ها را متوقف کرده‌است.

لازم به ذکر است که این اولین بار نیست که حکومت پاکستان دروازه تورخم را به روی بیماران بدون ویزه می‌بندد، پیش از این هم چنین محدودیت‌های را وضع کرده که پس از گفت‌وگو ها دوباره آن را لغو کرده‌است.

XS
SM
MD
LG