لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

پاکستان: دروازه تورخم به روی رانندگان بدون ویزا و پاسپورت پس از ۳۱ مارچ بسته می‌شود


موترهای باربر اموال تجارتی تاجران افغان در انتظار عبور از گذرگاه تورخم
موترهای باربر اموال تجارتی تاجران افغان در انتظار عبور از گذرگاه تورخم

حکومت پاکستان به تاجران و رانندگان موترهای باربری بار دیگر هشدار داده است که پس از ۳۱ مارچ سال روان میلادی، گذرگاه تورخم به روی رانندگانی که پاسپورت و ویزا ندارند، بسته خواهد شد.

رادیو آزادی تصاویری از این اطلاعیه‌های کتبی را به دست آورده که از سوی حکومت پاکستان در آن سوی دروازهٔ تورخم نصب شده است.

خان جان الکوزی، یکی از مسئولان اتاق تجارت مشترک افغانستان و پاکستان نیز این موضوع را تایید کرد.

خان جان الکوزی، یکی از مسئولان اتاق تجارت مشترک افغانستان و پاکستان
خان جان الکوزی، یکی از مسئولان اتاق تجارت مشترک افغانستان و پاکستان

او به رادیو آزادی گفت:
"پاکستان هشدار داده است که دروازه دوباره به روی کسانی که پاسپورت و ویزه نداشته باشند به ویژه رانندگان تا ۳۱ام مارچ بسته می‌شود، این مسئلهٔ پاسپورت و ویزا مربوط دولت‌ها است، موضوع شخصی تاجران نیست و ما نیاز داریم که این موضوع حل شود، اگر این بار باز دروازه بسته شود واقعاً طاقت فرسا است و مشکلات بسیار زیاد خواهد شد."

او پیش از این نیز به رادیو آزادی گفته بود، حکومت پاکستان در معاملات تجارتی با افغانستان قوانین بین‌المللی را نقض کرده و قوانین را به گونهٔ خودسرانه عملی می‌کند که سبب خسارات به هر دو جانب می‌شود.

هم‌زمان با این برخی از تاجران افغان که با پاکستان معاملات تجارتی انجام می‌دهند، از احتمال بسته شدن گذرگاه تورخم نگران اند و می‌گویند، اخذ پاسپورت در افغانستان دشوار است و برای دارندگان پاسپورت نیز ویزا داده نمی‌‎شود.

حاجی یمین و شاه‌ولی، دو تن از آنان به رادیو آزادی گفتند:
"این خیلی مشکل‌آفرین است برای تاجران به ویژه به تاجران سبزی، رانندگان موتر نمی‌توانند به راحتی پاسپورت بی‌گیرند."

"در کنار این پاکستان ویزا نمی‌دهد، اگر برای ویزا درخواست کنیم، دوباره رد می‌شود."

رادیو آزادی خواست دیدگاه مسئولان حکومت طالبان را نیز داشته باشد، اما عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت و عبدالجبار حکمت، کمیسار حکومت طالبان در تورخم تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های ما پاسخ ندادند.

رادیو آزادی همچنان با تلاش زیاد نتوانست که با مسئولان حکومت پاکستان نیز در این مورد صحبت کند، اما زاهد‌الله شینواری، مسئول اتاق تجارت پیشاور پاکستان به رادیو آزادی گفت:
"این کار ممکن نیست، زیرا صدور ویزا بسیار یک کار دشوار است و زمان نیاز دارد، ما به حکومت پاکستان مشوره داده بودیم که از هر دو کشور لیست بگیرند، آن لیست‌ها را ارزیابی کنند و بعد برای اشخاصی که از این گذرگاه رفت و آمد می‌کنند، گذرنامه داده شود."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که پیش از این نیز حکومت پاکستان چندین بار گذرگاه تورخم را به روی تاجران بسته بود.

آخرین بار گذرگاه تورخم به تاریخ ۱۲ام جنوری به روی رانندگان موترهای باربری فاقد پاسپورت و ویزا به مدت ۱۱ روز بسته شد که پس از گفت‌وگوها میان هر دو جانب دوباره بازگشایی شد.

گفتنی‌ است که این هشدار برای بیمارانی نیز داده شده که به جای ویزا با پارچه‌ای به نام توکن از طریق گذرگاه تورخم رفت و آمد می‌کنند.

این در حالی است که حکومت پاکستان یک‌شنبهٔ هفتهٔ گذشته به تاریخ ۲۱ام حوت به مدت چهار روز این دروازه را به روی بیماران بسته بود، اما پس از آن مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ننگرهار گفتند که در نتیجۀ گفت‌وگوها این گذرگاه به روی بیماران سرطانی دوباره باز شده است.

XS
SM
MD
LG