لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

یک گروه زنان معترض افغان در ایران از ادامه بازداشت زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرد


در این تصویر دختران و زنانی دیده میشوند که توسط طالبان از روی جاده برداشته شده و به زندان برده میشوند
در این تصویر دختران و زنانی دیده میشوند که توسط طالبان از روی جاده برداشته شده و به زندان برده میشوند

اعضای "جنبش زنان افغان بسوی آزادی" روز سه‌شنبه در تهران پایتخت ایران، با نشر اعلامیه‌ای از بازداشت خودسرانۀ دختران و زنان افغان از سوی حکومت طالبان ابراز نگرانی کرده اند.

در اعلامیۀ این جنبش آمده است که پس از روی کار آمدن مجدد طالبان، زنان و دختران افغان به بهانه‌های مختلف از خانه‌ها، جاده‌ها و اماکن عمومی بازداشت و زندانی می‌شوند.

در این بیانیه همچنین آمده است که هر نوع بازداشت خودسرانه و بدون حکم محکمه، نادیده گرفتن حقوق بشر و کرامت انسانی و نقض حقوق بشر تلقی می‌شود.

طاهره ناصری، رئیس جنبش زنان افغان بسوی آزادی، در مورد درخواست‌شان به رادیو آزادی گفت:

"ما زنان از جامعۀ جهانی و نهادهای حامی حقوق بشر و حقوق زنان می‌خواهیم که وضعیت فعلی در افغانستان را پایان دهند و حکومت طالبان را به رسمیت نشناسند و آپارتاید جنسیتی که گروه طالبان در افغانستان حاکم ساخته و تطبیق می‌کند، باید به رسمیت شناخته شود."

طالبان به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم اند
طالبان به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم اند

در اعلامیۀ این جنبش آمده است که در سه سال گذشته طالبان پالیسی "آپارتاید جنسیتی" را در افغانستان اجرا کرده و همواره منتقدان خود را به گونۀ "وحشتناک" سرکوب و حذف کرده اند.

همزمان شماری از زنان افغان که ادعا می‌کنند به بهانه‌های مختلف توسط حکومت طالبان بازداشت شده اند، بازداشت زنان و دختران توسط طالبان را نقض حقوق بشر و زنان می‌خوانند.

رقیه ساعی، یک زن معترض که در پایان سال ۲۰۲۲ و بار دیگر در سال ۲۰۲۳ توسط حکومت طالبان بازداشت شد، به رادیو آزادی گفت:

"در زندان طالبان زنان شکنجۀ جسمی و روحی می‌شوند، از آنها اعترافات اجباری گرفته می‌شود، فردی که به زندان طالبان می‌رود، مدت زیادی طول می‌کشد تا به حالت عادی بازگردد، این نقض حقوق بشر و آپارتاید جنسیتی در افغانستان است."

منیژه صدیقی، یکی از اعضای جنبش خودجوش زنان افغانستان از ۹ اکتوبر ۲۰۲۳ به این سو در بازداشت حکومت طالبان بسر می‌برد و همکاران وی ادعا می‌کنند که او در کنار دیگر اتهامات به اتهام سوزاندن عکس ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان به یک و نیم سال زندان محکوم شده است. حکومت طالبان موضوع بازداشت او را تأیید کرده است.

منیژه صدیقی یکی از زنان معترض که توسط طالبان در کابل زندانی شده است
منیژه صدیقی یکی از زنان معترض که توسط طالبان در کابل زندانی شده است

یک زن دیگر که در اوایل سال جاری به اتهام بدحجابی توسط حکومت طالبان بازداشت شده بود و به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش فاش شود، به رادیو آزادی گفت:

"وضعیت دختران افغانستان بسیار بد است و روزبه‌روز بدتر می‌شود. از زمانی که طالبان آمدند، هیچ یک از دختران آرام نیستند، نمی‌توانند درس بخوانند، نمی‌توانند گشت و گذار کنند، نمی‌توانند حتا به راحتی نفس بکشند."

این در حالیست که گفته می‌شود به تاریخ ۲۷ مارچ سه خواهر معترض به نام‌های آزاده، نادیه و الهه رضایی و برادرشان یحیی رضایی توسط حکومت طالبان از منطقۀ دشت برچی کابل بازداشت شده‌اند و سه روز بعد یک منبع آگاه به آزادی به رادیو آزادی تأیید کرد که آنان در ۳۰ مارچ به قید ضمانت آزاد شدند.

با این حال خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیۀ حکومت طالبان در کابل در همان روز در صفحۀ ایکس خود بازداشت این افراد توسط حکومت طالبان را رد کرده بود.

XS
SM
MD
LG