لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

رئیس دوره‌ای شورای امنیت: 'آپارتاید جنسیتی' در کنوانسیون منع جنایات علیه بشریت گنجانده شود


 تصویر آرشیف: زنان و یک طالب مسلح
تصویر آرشیف: زنان و یک طالب مسلح

ونیسا فرایزر، رئیس جدید دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌گوید، آپارتاید جنسیتی که به گفتۀ او "در افغانستان نیز جریان دارد" باید شامل کنوانسیون پیش‌گیری و مجازات جنایت علیه بشریت شود.

وی که نمایندۀ دایمی مالتا در سازمان ملل متحد نیز است، افغانستان را برای شورای امنیت مهم خواند و خواستار اصلاح وضعیت کنونی این کشور شد.

رئیس دوره‌ای شورای امنیت با اشاره به حذف نیمی از جمعیت (دختران و زنان) افغانستان از سوی حکومت طالبان، چنین اقدامی را غیرممکن خواند. او گفت:

"مالتا به عنوان حامی افغانستان واقعاً بر این باور است که این امکان ندارد کشوری داشته باشیم که ۵۰ درصد جمعیت آن کاملاً در حاشیه باشند. ما فکر می کنیم این وضعیت باید اصلاح شود."

تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد که در برخی مواقع مباحثاتی نیز درمورد افغانستان و به ویژه وضعیت زنان و دختران افغانستان در این جا صورت گرفته است
تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد که در برخی مواقع مباحثاتی نیز درمورد افغانستان و به ویژه وضعیت زنان و دختران افغانستان در این جا صورت گرفته است

ونیسا فرایزر همچنین گفت که روز دوشنبه شورای امنیت تشکیل جلسه داده و پیش‌نویس اصلاح کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت علیۀ بشریت را مورد بررسی قرار خواهد داد.

رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین بر تعیین نمایندۀ جدید سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز تاکید کرد، اما افزود که تاکنون اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

حکومت طالبان تا هنوز به اظهارات رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد جریان داشتن آپارتاید جنسیتی در افغانستان واکنشی نشان نداده است.

حکومت طالبان با آنکه دختران و زنان افغان را از تحصیل و کار، مشارکت سیاسی و اجتماعی منع کرده و ممنوعیت و محدودیت‌های زیادی را بر آنان وضع کرده، همواره مدعی شده است که حقوق دختران و زنان در افغانستان در چارچوب شریعت اسلامی تأمین است.

شماری از زنان معترض عضو جنبش شبنه های ارغوانی در افغانستان
شماری از زنان معترض عضو جنبش شبنه های ارغوانی در افغانستان

ادعایی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، شورای حقوق بشر، سازمان‌های حامی حقوق بشر، افغان‌ها و فریدون سنرلی اوغلو، هماهنگ کنندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

محدودیت‌های بیشتر طالبان بر دختران و زنان افغان سبب شده است تا در کنار کارشناسان شورای حقوق بشر ملل متحد، سازمان‌های حامی حقوق بشری و گروه هماهنگی عدالت انتقالی افغانستان وارد عمل شده و از ملل متحد خواسته اند که سیاست‌های حکومت طالبان در برابر زنان و دختران در افغانستان را به عنوان آپارتاید جنسیتی به رسمیت شناخته و علاوه بر آن، تبعیض جنسیتی را شامل کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت علیه بشریت سازد.

XS
SM
MD
LG