لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

سفر وزیرخارجه ازبکستان به کابل؛ تاشکند در جستجوی تقویت روابط با طالبان است


 بختیار سعیدوف وزیر خارجه ازبکستان
بختیار سعیدوف وزیر خارجه ازبکستان

وزیر امور خارجه ازبکستان با رئیس الوزرای طالبان و سایر مقامات ارشد حکومت آنها در کابل ملاقات کرده است.

به گفتۀ طالبان، در این دیدارها مسایل اقتصادی، سرمایه گذاری و روابط دوجانبه مورد بحث قرار گرفته است.

زمانیکه طالبان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی دوباره به قدرت در افغانستان بازگشتند، ازبکستان در تعامل با آنها محتاطانه بر خورد کرد، اما اخیراً مسایل مشترک و حفظ منافع باعث افزایش روابط بین ازبکستان و حکومت طالبان شده است.

بختیار سعیدوف وزیر خارجه ازبکستان روز سه شنبه(۱۲ مارچ) برای یک سفر رسمی به کابل رفت و با مقامات ارشد طالبان دیدار کرد.

ارگ تحت کنترول طالبان در اعلامیۀ ای مفصل، جزئیات ملاقات های بختیار سعیدوف را با ملا محمد حسن آخوند، رئیس الوزرای حکومت طالبان، ملا عبدلغنی برادر معاون اقتصادی و ملا عبدالسلام حنفی معاون اداری او منتشر کرده که بیشتر روی روابط اقتصادی و فرصت های سرمایه گذاری متمرکز است.

یکی ازموضوعات مورد بحث در دیدار وزیر خارجه ازبکستان به کابل مسئله خط آهن افغان - ترانس بود
یکی ازموضوعات مورد بحث در دیدار وزیر خارجه ازبکستان به کابل مسئله خط آهن افغان - ترانس بود

با وصف آنکه رسانه های رسمی ازبکستان و وزارت امور خارجۀ آن کشور تا هنوز جزئیات این سفر را منتشر نکرده اند، اما ارگ ادعا کرده که وزیر امور خارجه ازبکستان اعمار یک فابریکۀ سمنت، سرمایه گذاری در معدن زغال سنگ و یک پروژه تولید برق ۲۰۰ مگاواتی را وعده کرده است.

در اعلامیۀ ای ارگ همچنین از قول بختیار سعیدوف گفته شده که به زودی یک هیئت تخنیکی ازبکستان در رابطه به خط ریل ترانس- افغانستان به کابل سفر می کند و جهات تخنیکی این پروژه را ارزیابی خواهد کرد.

وزیر خارجه ازبکستان در حالی به افغانستان سفر کرده که نگرانی های این کشور در مورد گروه دولت اسلامی موسوم به داعش و تحریک اسلامی ازبکستان همچنان پابرجاست، ولی ملا عبدالسلام حنفی، ادعا کرده که داعش در افغانستان نابود شده است.

پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، کشورهای منطقه و مقامات امریکایی بارها ابراز نگرانی کرده اند که فعالیت های شبکۀ القاعده، داعش و سایر گروه های وابسته به آنها در افغانستان افزایش یافته است.

بیرق داعش
بیرق داعش

جنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس سینتکام یا قوماندانی مرکزی اردوی امریکا اخیراً در نشست کمیته امور نظامی مجلس سنای امریکا گفت که کشورهای آسیای میانه و جنوبی بارها در مورد فعالیت شاخه خراسان گروه دولت اسلامی، در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

جنرال کوریلا گفت، اگرچه طالبان در سال ۲۰۲۳ شماری از رهبران شاخه خراسان داعش را هدف قرار دادند، ولی به گفتۀ او طالبان نیت و توانایی ادامۀ فشار بر ضد تروریزم را از خود نشان نداده اند.

طالبان این اظهارات را رد کرده و به رسانه ها گفته اند که آنها به کسی اجازه تهدید به دیگران را از قلمرو افغانستان نمی دهند.

علاوه بر تهدیدات ناشی از داعش و سایر گروه های اسلام گرا، حکومت ازبکستان در مورد اعمار و بهر برداری از کانال بزرگ قوش تیپه در افغانستان، نیز نگرانی است.

ازبکستان برای آبیاری کشتزارهای پنبه خود به آب زیاد نیاز دارد و بر اساس گزارش ها، ممکن است کانال قوش تیپه مانع از سرازیر شدن آب زیاد به ازبکستان شود، اما طالبان می گویند این کانال مانع تامین آب برای ازبکستان نمی شود.

XS
SM
MD
LG