لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۱

دو مقام حکومت طالبان برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دفاعی قطر به دوحه رفتند


محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان - عکس از آرشیف
محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان - عکس از آرشیف

نمایشگاه صنایع دفاعی دوحه که از سوی وزارت دفاع قطر مدیریت می‌شود، از امروز آغاز می‌شود و انتظار می رود که در آن نماینده‌های بیش از ۹۰ کشور اشتراک کنند.

مقام‌های قطری در مورد اشتراک هیئت طالبان در این نمایشگاه چیزی نگفته اند اما دو مقام طالبان در نمایشگاه دوحه اشتراک می‌کنند.

وزارت دفاع طالبان در یک خبرنامه گفته که مولوی محمد یعقوب مجاهد سرپرست این وزارت و قاری فصیح الدین فطرت لوی درستیز حکومت طالبان در نمایشگاه صنایع دفاعی در قطر اشتراک می‌کنند.

در این نمایشگاه، تولیدات و صنایع ۲۰۰ کشور و شرکت نظامی به نمایش گذاشته می‌شود.

انتظار می‌رود در جریان این نمایشگاه، ۳۲ قرارداد بزرگ بین‌المللی هم امضا شود.

صنایع مختلف نظامی در نمایشگاه گذاشته می‌شود و قرار است ۱۱ کشتی بزرگ جنگی نیز به نمایش گذاشته شوند.

در اعلامیه وزارت دفاع طالبان گفته نشده که هیئت‌اش در کدام بخش‌ها اشتراک و سخنرانی خواهد کرد.

به گفتۀ این وزارت، انتظار می رود هیئت طالبان با شماری از مقام‌های قطری در مورد تقویت روابط دو جانبه گفتگو کند.

سرپرست وزارت دفاع طالبان، در ماه جولای سال ۲۰۲۲ برای نخستین بار به دوحه رفته بود و در آن هنگام با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر دیدار کرد.

در آن هنگام خبرگزاری دولتی قطر گفته بود که امیر قطر به اهمیت کار روی ثبات در افغانستان تاکید کرد. آل ثانی همچنان خواهان تامین حقوق افغان‌ها شده بود.

سرپرست وزارت دفاع طالبان پس از این دیدار گفت که از مقام‌های قطری خواهان کمک در عرصه پرداخت معاش، یونیفورم، وسایل تخنیکی برای حفاظت از مرز ها، وسایط و امور صحی شده است.

قطر در میان کشور‌های منطقه و جهان، رابطه نزدیک با طالبان دارد و چند مرتبه میزبان مذاکرات آنها بوده است. دفتر سیاسی طالبان هم در دوحه فعال است و قطر نقش میانجی را در گفتگو‌ها میان طالبان و غرب ایفا کرده است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی صدراعظم قطر در سال ۲۰۲۳ به افغانستان رفت و در جریان سفرش به ولایت کندهار، با ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان دیدار کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که این گفتگوی پنهانی به هموار کردن چالش‌های طالبان با جهان تمرکز داشت.

جامعه جهانی از طالبان می‌خواهد که حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران را رعایت کنند و دروازه مکتب‌ها و پوهنتون‌ها را به روی دختران و زنان بگشایند.

قطر در ۱۸ و ۱۹ فبروری، نشستی را در مورد افغانستان برگزار کرد. سازمان ملل متحد میزبان این نشست بود اما طالبان در آن اشتراک نکردند.

XS
SM
MD
LG