لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

جبهه آزادی افغانستان حملات خود را علیه طالبان در ماه مبارک رمضان متوقف میکند


سمبول جبههٔ آزادی افغانستان
سمبول جبههٔ آزادی افغانستان

جبهه آزادی افغانستان به رهبری جنرال یاسین ضیا لوی در ستیز سابق نیروهای مسلح افغانستان اعلام کرد که به مناسبت ماه مبارک رمضان آتش بس یکجانبه برقرار می کند.

این جبهه در اعلامیه ای افزود تا زمانی که مورد حمله قرار نگیرد و تهدید مستقیمی متوجه مواضع ، اعضا و مراکز آن نشود، رزمندگان این جبهه در ماه رمضان و ایام عید حملات خود را در سراسر افغانستان، متوقف می کنند.

طالبان هنوز در مورد آتش بس یکجانبه جبهه آزادی اظهار نظر نکرده اند، اما پیش از این اکثر حملات و ادعاهای این جبهه یا دیگر گروه های مخالف مشابه را، رد کرده اند.

قبل از اعلام آتش بس یک جانبه از سوی جبهه آزادی افغانستان به مناسبت ماه مبارک رمضان، آخرین حمله جنگجویان این جبهه در منطقه تهیه مسکن ناحیه چهارم شهر کابل ادعا شده بود.

به ادعای این جبهه، در آن حمله یک پوسته نیروهای طالبان هدف قرار گرفته شد و سه طالب کشته و دو تن دیگر زخمی شده اند.

جبهه آزادی افغانستان ویدئوهای بیشتر حملات خود را منتشر می کند، اما این ادعاها را نمی توان به طور یک جانبه تأیید کرد.

برخی از اعضای جبهه مقاومت ملی افغانستان
برخی از اعضای جبهه مقاومت ملی افغانستان

جبهه آزادی در کنار جبهه مقاومت یکی از گروه های مسلح مخالف حکومت طالبان است که فعالیت های آن در مقایسه با سایر گروه ها قابل توجه تلقی می شود.

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد، در آخرین گزارش سه ماهه خود به فعالیت های جبهه آزادی افغانستان نیز اشاره کرد.

به گفته آقای گوتریش، در این گزارش که یوناما نیز منتشر کرده، آمده است که از نومبر سال ۲۰۲۳ تا ۱۰ جنوری سال ۲۰۲۴، جبهه آزادی افغانستان۲۴ حمله تایید شده را انجام داده است.

اما آقای گوتریش گفت که با وجود همه اینها، گروه های مسلح مخالف طالبان هیچ تهدید بزرگی برای آنها ایجاد نمی کنند.

منشی عمومی سازمان ملل متحد ارزیابی توانایی های نظامی گروه های مخالف طالبان را دشوار خواند، زیرا به گفته او ، ادعاهای رسانه ها در مورد اکثر حملات این گروه ها قابل تأیید نیست.

منشی عمومی سازمان ملل متحد در گزارش خود به چهار حمله توسط جبهه آزادی افغانستان در پلخمری بغلان، چهار حمله در کابل، یک حمله در قندهار و یک حمله در شهر ایبک سمنگان اشاره کرد.

اگرچه فعالیت های مسلحانه علیه طالبان اندک است، اما رهبری این جبهه بیشتر خواهان افزایش فشار جامعه جهانی و کشورهای خارجی بر طالبان است.

اخیراً جبهه ای توسط جنرال سمیع سادات فرمانده نیروهای ویژه افغانستان و جنرال خوشحال سادات فرمانده قوای خاص پولیس و معین سابق وزارت داخله افغانستان در امریکا، تشکیل شده است.

XS
SM
MD
LG