لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۳

افزایش تهدید ها بر طالبان؛ ادارات استخباراتی امریکا: داعش حملات خود را گسترش میدهد


تصویر آرشیف: بیرق داعش
تصویر آرشیف: بیرق داعش

اداره های استخبارات امریکا، حملات شاخه ولایت خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش در افغانستان را تلاش برای به چالش کشیدن طالبان و گسترش حملات بر منافع خارجی در این کشور می دانند.

در گزارشی ۴۱ صفحه ای این اداره ها که وضعیت امنیتی و چالش ها در کشور های مختلف ارزیابی شده، آمده که داعش تلاش می کند به وسیله حملات، مشروعیت طالبان را تضعیف کند.

در بخشی این گزارش آمده که رژیم طالبان قدرتش در افغانستان را تقویت کرده، گروه های مخالفش را سرکوب کرده، تعامل بین المللی را بیشتر ساخته و حاکمیت دینی را در اولویت قرار داده است.

اما اداره های استخبارات امریکا افزوده اند که طالبان نخواهند توانست تا در مورد بحران بشری و ضعف ساختار اقتصادی افغانستان کار دوامدار کنند.

همچنان در گزارش پیش بینی شده حاکمان فعلی افغانستان اقدام های محدود کننده از جمله مجازات علنی را به اجرا خواهند گذاشت، اعتراض ها را سرکوب و بسیاری از زنان و دختران را از مکتب های متوسطه و پوهنتون به دور نگه خواهند داشت.

طالبان به نقض گسترده حقوق بشری زنان و دختران در افغانستان متهم اند
طالبان به نقض گسترده حقوق بشری زنان و دختران در افغانستان متهم اند

اضافه از دو و نیم سال است که دروازه مکتب ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان بسته مانده و در بیش از یک سال گذشته به بانوان اجازه رفتن به پوهنتون ها هم داده نشده است.

اداره های استخبارات امریکا می گویند که با توجه به وضعیت فعلی افغانستان، چشم انداز در کوتاه مدت برای تهدیدهای ناشی از مقاومت در برابر رژیم طالبان اندک است؛ زیرا به استدلال آنها، مردم در افغانستان از جنگ خسته شده اند و از انتقام جویی طالبان هراس دارند. در ادامه آمده که بقایای افراد مسلح پیشین فاقد رهبری قوی و حمایت خارجی استند.

در بخش دیگر ارزیابی تهدیدهای جهانی از سوی اداره های استخبارات امریکا آمده که قدرت های منطقه یی بر مهار مشکلات در افغانستان تمرکز خواهند کرد و دنبال تعامل و داد و گرفت با طالبان خواهند بود.

اما در مورد این قدرت ها گفته شده که به خواست طالبان در مورد به رسمیت شناختن حکومت شان، محتاطانه برخورد خواهند کرد.

در این گزارش همچنان به ارزیابی تهدید های امنیتی از روسیه، چین، ایران، کوریای شمالی و چند کشور دیگر نیز پرداخته شده.

هفته گذشته، جنرال مایکل کوریلا فرمانده قوماندانی مرکزی نیرو های ایالات متحده به سناتوران امریکایی گفته بود که شاخه ولایت خراسان گروه داعش توانایی و اراده را برای انجام حملات گسترده حفظ کرده.

به گفتۀ آقای کوریلا، ظرف شش ماه ممکن است که داعش از افغانستان، بر اهدافی در آسیا و اروپا حمله کند.

برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان که عمدتا در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان فعالیت دارند
برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان که عمدتا در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان فعالیت دارند

به باور این جنرال امریکایی، تحریک طالبان پاکستان، تهدید جدی برای آسیای میانه به ویژه پاکستان است.

پیش از این هم پاکستان گفته بود که تی تی پی در افغانستان پناهگاه دارد و حملات علیه پاکستان را از همان کشور طرح ریزی می کند.

طالبان به عنوان حاکمان فعلی افغانستان، این ادعا را رد کرده و گفته اند که به هیچ کس اجازه حمله از خاک اینکشور به کشور دیگری داده نمی شود. مقام های طالبان همچنان گفته اند که گروه داعش را سرکوب کرده اند، اما آگاهان نظامی، تهدید داعش در افغانستان را جدی می دانند.

فرمانده قوماندانی مرکزی امریکا گفته که طالبان علاقه مندی زیاد به اقدام علیه تحریک طالبان پاکستان از خود نشان نداده اند و به باورش بعید است که این رویکرد آنها تغییر کند.

XS
SM
MD
LG