لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

ادامهٔ تهدیدات تروریستی در افغانستان؛ سیگار: گروه های مسلح هنوز فعال هستند


برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان که عمدتا در مناطق سرحدی افغانستان و پاکستان فعالیت دارند
برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان که عمدتا در مناطق سرحدی افغانستان و پاکستان فعالیت دارند

بازرس ویژۀ ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان در گزارشی که به روز پنجشنبه نشر شد گفت که اضافه از دو سال پس از بازگشت طالبان به قدرت، تهدیدات گروه های تروریستی در افغانستان هنوز وجود دارد.

سیگار که هر سه ماه گزارشی را در بارۀ افغانستان منتشر می کند در گزارش تازه اش از تهدیدات گروه تندرو دولت اسلامی معروف به داعش ، تحریک طالبان پاکستانی و شبکۀ القاعده یاد کرده است.

پس از حاکم شدن دوبارۀ طالبان برافغانستان ، شاخۀ ولایت خراسان داعش مسئولیت چندین حملۀ مرگبار را در این کشور پذیرفته است.

پیش از گزارش سیگار ، شورای امنیت ملل متحد در گزارشی از رابطۀ نزدیک بین القاعده و طالبان خبر داد و گفت که القاعده هشت مرکز آموزشی در افغانستان ایجاد کرده که از این میان چهار مرکز آموزشی در ولایت های غزنی، لغمان، پروان و ارزگان ساخته شده اند. بر اساس گزارش ، این شبکه یک انبار اسلحه در پنجشیر دارد و در کابل، هلمند ، هرات و فراه تاسیساتی را ایجاد کرده است.

تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد
تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد

در گزارش شورای امنیت ملل متحد همچنان آمده که شبکهٔ القاعده که از ۳۰ سال به اینطرف در افغانستان فعالیت دارد، به تازگی مدارس جدید را در ننگرهار ، نورستان، کنر و پروان فعال کرده است.

با آنکه شمار دقیق اعضای شبکهٔ القاعده در افغانستان مشخص نیست، اما در گزارش ادعا شده که ۱۰ چهرۀ معروف این شبکه که نامهای شان ذکر نشده در افغانستان حضور دارند.

معاون سیاسی رئیس الوزرای طالبان این گزارش شورای امنیت ملل متحد را به روز پنجشنبه رد کرد.

مولوی عبدالکبیر در نشستی در ولایت پکتیا گفت:

«امارت اسلامی از طرف خود به دنیا اطمینان می دهد که قلمرو افغانستان به ضرر کسی استفاده نمی شود. ما طوری که به کشور خود امن می خواهیم به دیگران نیز امن می خواهیم. افغانستان هرگز به مراکزی اجازه نمی دهد که از آن به دنیا ضرر برسد.»

پیش از او ، ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان با رد گزارش شورای امنیت ملل متحد ، آن را «پروپاگند» خواند.

از سوی دیگر جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی قصرسفید می گوید که از گزارش شورای امنیت ملل متحد در مورد حضور و موجودیت القاعده در افغانستان اگاه است اما گفته که القاعده در افغانستان و دیگر جا ها تضعیف شده است.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی قصرسفید
جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی قصرسفید

کربی به صدای امریکا گفت که القاعده در موقفی قرار ندارد که حملات را بر ایالات متحده انجام دهد.

در این میان ، نجیب آزاد استاد پوهنتون و کارشناس در امریکا می گوید که شورای امنیت ملل متحد گزارش هایش را بر اساس اسناد و شواهد و پس از بررسی های دقیق ، تهیه می کند. او به رادیو آزادی گفت:

«بدون شک می توان گفت که القاعده در افغانستان موجود است. روابط تقریباً سه دهۀ طالبان و القاعده برای موجودیت القاعده در افغانستان زمینه سازی بزرگی است. چند ماه بعد از حاکمیت دوبارۀ طالبان ، امریکا گفت که القاعده در افغانستان وجود ندارد اما امریکا با کشتن الظواهری در کابل ثابت کرد که القاعده در افغانستان بوده و است.»

ایمن الظواهری رهبر شبکۀ القاعده در ۳۱ جولای سال ۲۰۲۲ ، حدود یک سال پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در حملۀ طیارۀ بی سرنشین در خانه ای در کابل کشته شد.

طالبان کشته شدن ظواهری را در کابل هنوز تایید نکرده اند.

شورای امنیت ملل متحد قبلاً نیز در گزارشی گفته بود که طالبان و القاعده با هم رابطۀ نزدیک دارند و القاعده در افغانستان به طور پنهانی فعالیت می کند.

XS
SM
MD
LG