لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

داعش مسئولیت دومین حمله در کابل را نیز پذیرفت


طالبان میگویند که در تلاش اند تا جلو فعالیت های داعش را به صورت کامل بگیرند.
طالبان میگویند که در تلاش اند تا جلو فعالیت های داعش را به صورت کامل بگیرند.

کابل، پایتخت افغانستان در نخستین روز های سال نو میلادی و در کمتر از یک هفته صحنه دو انفجار مرگبار بوده است.

مسئولیت هر دو رویداد را شاخه ولایت خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش پذیرفته است.

خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیه حکومت طالبان در کابل سه شنبه در شبکه ایکس یا توییتر سابق نوشت که انفجار حوالی سه و پنجاه دقیقه ی دیروز در یک موتر نوع مرسدس بنز در منطقه الوخیل مربوط ناحیه شانزدهم به کشته شدن ۳ غیرنظامی و زخم برداشتن ۴ تن دیگر انجامید.

شاخه ولایت خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش در صفحه‌ای اینترنتی به نام "اعلام" مدعی شده است که در حمله بمی بر یک موتر زندان پلچرخی دست کم ۱۰ کارمند این زندان را کشته و زخمی کرده است.

طالبان نگفته اند که حمله را کی انجام داده است.

خالد زدران از بازداشت یک فرد مظنون در پیوند با این حمله خبر داده است، بی آن که هویتش را افشا کند.

این پس از آنست که در نخستین انفجار در سال ۲۰۲۴ در افغانستان، بس نوع کاستر به روز شنبه ۶ جنوری در منطقه عمدتاً شیعه نشین دشت برچی در غرب کابل هدف انفجار قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، مسئولیت رویداد شنبه در دشت برچی را که دستکم ۵ کشته و ۱۵ زخمی برجای گذاشت، شاخه ولایت خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش پذیرفته است.

این گروه در بیانیه‌ای گفت که اعضایش وسیله انفجاری را در بس حامل مسلمانان شیعه منفجر کردند.

در ماه های اخیر منطقه دشت برچی کابل چندین بار هدف حملات خونینی قرار گرفته است
در ماه های اخیر منطقه دشت برچی کابل چندین بار هدف حملات خونینی قرار گرفته است

دشت برچی به گونه مکرر هدف حملات شاخه ولایت خراسان گروه دولت اسلامی معروف داعش قرار گرفته است.

این گروه حملات بزرگ را بر مکاتب، شفاخانه ها و مساجد اجرا کرده و دیگر ساحات شیعه نشین در سراسر کشور را هدف قرار داده است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما گفته است که دستکم ۲۵ عضو جامعه هزاره در انفجار روز شنبه در غرب کابل کشته و زخمی شدند، بی آن که شمار دقیق کشته شدگان و زخمیان را مشخص کند.

یوناما خواهان توقف حملات هدفمند بر غیرنظامیان و حسابده قرار دادن عاملانش شده است.

اما دو انفجار مرگبار به فاصلۀ کمتر از یک هفته در کابل، پایتخت افغانستان به چه معنی است؟

اجمل عمر شینواری، سخنگوی نیروهای مسلح نظام جمهوری مخلوع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی این گونه پاسخ داده است:

"این نشان دهنده آنست که آن‌ها در مقابل طالبان عملیات تروریستی را به گونه جدی پلان گذاری کرده اند. احتمال زیاد می رود که عملیات تروریستی داعش و دیگر گروه های هراس افگن سال ۲۰۲۴ افزایش یابد. متاسفانه طالبان اطمینان کاذبی را که در مورد تامین امنیت به جامعه جهانی و مردم می دهند، در آن کاملاً کوتاه آمده اند."

حکومت طالبان گفته است که داعش را سرکوب کرده است و اجازه نمی دهد گروه های تروریستی تهدیدی را از خاک افغانستان متوجه کشور های دیگر سازند.

اما آنچه حضور جنگجویان از جمله داعش، تحریک طالبان پاکستان و القاعده در افغانستان زیر حاکمیت طالبان خوانده می شود، نگرانی شماری از همسایگان افغانستان را برانگیخته است.

حکومت موقت پاکستان پس از چند حمله و انفجار در آن کشور حاکمان فعلی افغانستان را به حمایت از تحریک طالبان پاکستان، تی تی پی متهم کرده است.

تی تی پی، متحد نزدیک طالبان افغان پنداشته می شود.

مقامات پاکستان ادعا می کنند که بسیاری از رهبران تی تی پی در افغانستان پناهگاه دارند و حملات را علیه نیروهای امنیتی پاکستان برنامه ریزی می کنند.

به باور آگاهان امور، اقدام حکومت موقت پاکستان برای آغاز روند اخراج به گفته اش بیش از یک میلیون و هفتصد هزار مهاجر افغان بی سند از آن کشور نیز سبب تیرگی روابط کابل و اسلام آباد شده است.

تعد ادی از افراد تحریک طالبان پاکستان
تعد ادی از افراد تحریک طالبان پاکستان

روابط کنونی بین افغانستان و پاکستان و نیز موضوع تی تی پی، از مسائل مورد بحث میان مقامات حکومت طالبان و مولانا فضل الرحمن، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان خوانده شده است.

پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان در پانزدهم آگست ۲۰۲۱، او نخستین سیاستمدار ارشد پاکستان است که به روز یکشنبه وارد کابل شد، شخصی که حزبش بخاطر حمایت از طالبان افغان معروف است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته است که ملا حسن آخند، رئیس الوزرای حکومت طالبان و مولانا فضل الرحمن در تلاش برای کاهش تنش ها میان کابل و اسلام آباد به روز دوشنبه دیدار کردند.

این مقام طالبان گفته است که اخراج مهاجران مشکل را حل نمی کند، بلکه به ایجاد فضای بی اعتمادی می انجامد.

از سوی دیگر عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرای حکومت طالبان در دیدار با فضل الرحمن گفته است که حکومت شان خواهان روابط قوی و استوار بر احترام متقابل میان دو کشور است.

پاکستان در حالی از فعالیت تی تی پی نگران است که این گروه به تازگی مسئولیت حمله بر پولیس در ایالت خیبرپختونخوا آن کشور را پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، شمار کشته شدگان بمبگذاری کنار جاده‌ای روز دوشنبه که پولیس موظف برای تامین امنیت کارمندان کمپاین واکسین پولیو را هدف قرار داد، سه‌شنبه به ۷ تن افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG