لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

آغاز نشست منطقوی در کابل؛ متقی: ما در جهت ثبات و ایجاد تعامل با منطقه و جهان کار میکنیم


ساختمان وزارت خارجه افغانستان جای که کنفرانس منطقوی برگزار شده است
ساختمان وزارت خارجه افغانستان جای که کنفرانس منطقوی برگزار شده است

نمایندگان و سفرای ۱۱ کشور منطقه امروز دوشنبه نشستی را در کابل برگزار کرده اند.

حکومت طالبان از این نشست میزبانی میکند. جزییات بیشتری در مورد آجندا و محور گفتگو های این نشست منتشر نشده است٬ اما بسیاری از کشور های که به این نشست نماینده فرستاده اند٬ نگران امنیت و ثبات منطقه اند و تحولات بیشتر از دو سال اخیر در افغانستان برای آنان چندان خوشایند نبوده است.

در این نشست که زیر عنوان «ابتکار همکاری منطقوی افغانستان » برگزار شده است٬ امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که آنها بر تعامل مثبت با همه کشورها تأکید دارند و نمی‌خواهند با هیچ طرفی تقابل یا درگیری داشته باشند٬ بلکه در عوض آماده‌اند تا در بارۀ نگرانی‌های موجود با همه طرف‌های بین‌المللی بحث کنند.

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان بر امنیت و ثبات در منطقه تأکید کرد و افزود که امنیت در منطقه برای حکومت آنها اهمیت ویژه‌ای دارد:

"افغانستان به عنوان کشوری که نزدیک به نیم قرن خشونت را تجربه کرده است، نمی‌خواهد هیچ کشوری در منطقه با ناامنی و بی‌ثباتی مواجه شود. برای امارت اسلامی افغانستان، امنیت منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آمادۀ تعامل و همکاری با کشورهای منطقه بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل است."

امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

متقی این اظهارات را در حالی بیان می‌کند که همسایه‌های افغانستان از جمله ایران و پاکستان و کشورهای منطقه بارها نگرانی خود را از وضعیت جاری در افغانستان، فعالیت و استقرار گروه‌های تروریستی در این کشور ابراز کرده اند.

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در نشست "ابتکار همکاری منطقوی افغانستان" از جهان خواست تا به مدل حکومت آنها احترام بگذارد، زیرا به گفتۀ او، تاریخ افغانستان نشان داده که نسخه‌های خارجی و تحمیلی به درد این کشور نمی‌خورند.

متقی در این نشست بار دیگر گفت که تعیین نمایندۀ جدید سازمان ملل متحد برای افغانستان در حضور یوناما در این کشور غیرضروری است و حکومت آنان با تعیین آن مخالف است.

بر اساس اطلاعات وزارت خارجۀ حکومت طالبان، نشست "ابتکار همکاری منطقوی افغانستان" با حضور نمایندگان و سفیران ۱۱ کشور منطقه از جمله نمایندگان و سفیران چین، روسیه، ایران و پاکستان برگزار شده است.

طالبان هدف از برگزاری این نشست را ایجاد روایت منطقه‌ای بین افغانستان و کشورهای منطقه، توسعۀ همکاری‌های منطقه‌ای، بحث در مورد راه‌های تعامل منطقه‌محور بر اساس منافع مشترک، احترام متقابل و نیز بحث در مورد فرصت‌های ارتباط منطقه‌ای و ترانزیت عنوان کرده اند.

حسن کاظمی قمی نماینده ویزه ایران برای افغانستان
حسن کاظمی قمی نماینده ویزه ایران برای افغانستان

در همین حال حسن کاظمی قمی، نمایندۀ ویژۀ ایران برای افغانستان و سرپرست سفارت این کشور در افغانستان نیز که در این نشست حضور دارد، در ابتدای این نشست در صفحۀ ایکس خود نوشت که بر اساس پیشنهاد ایران، نمایندگان چین، روسیه، پاکستان و ایران به دعوت طالبان در کابل گرد هم آمدند تا مذاکرات گروه تماس منطقه‌ای برای تعامل با افغانستان را آغاز کنند.

او افزوده که گفتگوهای این گروه برای کمک به افغان‌ها و برای امنیت و ثبات منطقه است.

حکومت طالبان در شرایطی پیشنهاد تعامل با کشورهای منطقه و جهان را می‌دهد که در نزدیک به دونیم سال گذشته هیچ گام مثبتی در این زمینه بر نداشته است.

جامعۀ جهانی و کشورهای منطقه حکومت کنونی طالبان را به برخورد تبعیض‌آمیز علیه دختران و زنان، حمایت از تروریست‌ها متهم می‌کنند و همچنان می‌گویند که حکومت آنها فراگیر نیست.

اما حکومت طالبان این موضوعات را مسائل داخلی افغانستان عنوان می‌کنند‌.

XS
SM
MD
LG