لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۱

امید تازه برای منطقه و افغانستان؛ کار پروژهٔ انتقال انرژی « کاسا ۱۰۰۰» آغاز میشود


تصویر آرشیف: برگزاری مراسم وابسته به امور پروژه کاسا ۱۰۰۰ در تاجکستان
تصویر آرشیف: برگزاری مراسم وابسته به امور پروژه کاسا ۱۰۰۰ در تاجکستان

"افغانستان برښنا شرکت" که تحت کنترول طالبان قرار دارد، می گویدکه پروژه کاسا ۱۰۰۰ به همکاری کشورهای منطقه و به حمایت مالی بانک جهانی دوباره آغاز می شود.

"برښنا شرکت"روزشنبه(۹ مارچ) در اعلامیۀ در شبکۀ ایکس(تویتر سابق) گفته که نمایندگان بانک جهانی، افغانستان، قرغزستان، تاجکستان و پاکستان به روزهای ۷ و ۸ مارچ در مورد ازسرگیری کار بزرگترین پروژه انتقال برق قرغزستان به پاکستان از طریق افغانستان، نشست های را در ترکیه دایر کردند.

براساس"برښنا شرکت" این پروژه بزرگ انتقال برق پس از دو سال تأخیر، به حمایت مالی بانک جهانی در ماه ثور سال ۱۴۰۳ شمسی مجدداً آغاز می شود و تا پایان سال ۱۴۰۴ شمسی به پایان خواهد رسید.

پروژۀ کاسا ۱۰۰۰ برای افغانستان چی اهمیت اقتصادی دارد؟

آذرخش حافظی، آگاه امور اقتصادی
آذرخش حافظی، آگاه امور اقتصادی

آذرخش حافظی، آگاه امور اقتصادی و عضو هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در مورد چنین میگوید:

"پروژه پروژه کاسا ۱۰۰۰ چندین فایده برای افغانستان دارد؛ افغانستان از بابت آن سالانه ۳۸.۴ میلیون دالر حق العبور دریافت می کند، چون بخش عمدۀ این پروژه از افغانستان می گذرد، برای اعمار پایه ها، تمدید لین و ایجاد سبستیش ها برای مردم محل زمینۀ کار فراهم می شود، بعد از تکمیل پروژه به خاطر حفظ و مراقبت و تامین امنیت آن کار دایمی ایجاد می شود، مهمتر از همه برای اولین بار بصورت عملی نقش افغانستان به حیث نقطۀ اتصال آسیای مرکزی و آسیای جنوبی بازر می شود و از قوه به فعل در میآید."

بر اساس "برښنا شرکت"تاسیسات پروژه کاسا ۱۰۰۰ در افغانستان، در امتداد ۵۸۰ کیلومتر از شیرخان بندر در ولایت قندوز تا بندر تورخم در ولایت ننگرهار اعمار می شود.

از طریق پروژه کاسا یکهزار حدود ۳۰۰ میگاوات برق از تاجکستان و قرغزستان به افغانستان و ۱۰۰۰ میگاوات برق به پاکستان انتقال خواهد شد.

براساس معلومات شرکت برشنا، افغانستان برای تامین نیاز های خود به ۱۴۰۰ میگاوات برق نیاز دارد، اما اکنون صرف ۷۵۰ میگاوات برق تولید می کند.

پروژه کاسا یکهزار یا انتقال برق از آسیای میانه به آسیای جنوبی در ثور ۱۳۹۵ شمسی در دور جمهوری مخلوع افغانستان آغاز شد، اما هرگز به پایۀ اکمال نرسید.

با تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی کار اعمار تاسیسات این پروژه کاملاً متوقف شد و ادامۀ آن با تردیدهایی مواجه شد.

XS
SM
MD
LG