لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

روزنامه ایندپندنت: افغانستان سال دشوار همراه با خشکسالی را در پیش دارد


یکی از روستا های فقیر نشین و خشکسالی زده در جنوب افغانستان
یکی از روستا های فقیر نشین و خشکسالی زده در جنوب افغانستان

روزنامه ایندپندنت

  • روزنامه ایندپندنت به وضعیت مردم افغانستان به اثر زمستان و خشکسالی پرداخته است.

به نوشته روزنامه، پنج گروه بین المللی حقوق بشر گفته اند که کمبود شدید برف و این که شاید امسال به شکل اوسط زمستان گرم در افغانستان ثبت شود این وضعیت خشکسالی را در این کشور بدتر می کند.

افغانستان در حال حاضر سومین سال خشکسالی خود را سپری می کند و گروه های بشردوستانه هشدار می دهند که این کشور جنگ زده را یک سال دیگر با مشکلات رو به رو خواهد کرد.

در این مقاله آمده است که از ماه آکتبر تا اواسط ماه جنوری که اوج زمستان است، افغانستان تنها ۴۵ تا ۶۰ درصد بارندگی داشته است.

به نوشته روزنامه کودکان و خانواده های آسیب پذیر که برای زندگی به زراعت وابسته استند، به شدت تحت تاثیر کمبود باران و برف قرار خواهند گرفت و بر اساس هشدار سازمان های غیردولتی از جمله اسلامیک رلیف، حمایت از کودکان مهم توصیف شده است.

در این مقاله آمده است که پیش بینی های جهانی نشان می دهد که در سال ۲۰۲۴، ۷.۸ میلیون کودک در افغانستان غذای کافی نخواهند داشت.

به نوشته روزنامه، وضعیت موجود به دلیل کمبود آب باعث تشدید فقر در کشور خواهد شد.

در ادامه آمده است، از زمانی که طالبان به قدرت رسیده اند، کمک های بشردوستانه به افغانستان کاهش یافته است و اگر خشکسالی ادامه یابد، خطر افزایش در نرسیدن حاصلات وجود دارد.

یوروایشیا ریویو

  • یوروایشیا ریویو در مقاله ای نوشته است که هرچند تاجیکستان تا هنوز حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته است، دو کشور همکاری خوبی در زمینه تجارت انرژی برق دارند.

دلیر جمعه، وزیر انرژی و آب تاجیکستان در اول فبروری به خبرنگاران گفت که افغانستان تا کنون قرض های برق را به طور کامل پرداخته است.

به باور نویسنده مطلب، کابل از سال ۲۰۲۱ به این سو مشتری غیرقابل اعتماد ثابت شده است.

در ادامه آمده است، در حالی که حکومت طالبان تلاش می کند تا بخشی از قرض های خود به تاجیکستان را به طور منظم بپردازد، اما تا حد زیاد می کوشد که همه این بدهی ها را پرداخت کند.

نشریه به نقل از آقای جمعه نوشته است تاجیکستان در سال گذشته میلادی ۲.۷ میلیارد کیلووات برق به ارزش بیش از ۱۱۰ میلیون دالر صادر کرده است.

او افزوده است که این مقدار نسبت به سال ۲۰۲۲، ۵ درصد افزایش را نشان می دهد، اما مشخص نکرده که چه مقدار برق به افغانستان اختصاص داده است.

تاجیکستان در حال حاضر به افغانستان، قزاقستان و ازبکستان برق صادر می کند. در مطلب از قول وزیر انرژی و آب تاجیکستان آمده است که بیشتر این برق در فصل بهار و تابستان تامین می شود.

XS
SM
MD
LG