لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۱

گروه بین‌المللی بحران: افغانستان در سال ۲۰۲۳ در انزوای عمیق‌تری فرو رفته است


توزیع کمک ها به افراد بی بضاعت - عکس از آرشیف
توزیع کمک ها به افراد بی بضاعت - عکس از آرشیف

گروه بین‌المللی بحران (آی سی جی) می‌گوید که افغانستان در بیش از دو سال گذشته و پس از بازگشت طالبان به قدرت، همچنان گرفتار بحران بشری است.

این گروه با نشر گزارشی به روز سه‌شنبه گفته که این کشور در سال ۲۰۲۳ در انزوا عمیق‌تر فرو رفته، زیرا کمک‌ کنندگان غربی بودجه‌های کمک‌های خود را کاهش دادند و به دلیل سرکوب زنان و دختران از سوی حکومت طالبان، تحریم‌ها و سایر اشکال فشار اقتصادی را حفظ کردند.

به گفتۀ این گروه، بیشترین آسیب را فقیرترین افغان‌ها متقبل می‌شوند و به ویژه زنان و دختران، به دلیل این مشکلات با خطرات جدی روبه‌رو هستند.

در ادامه آمده که طالبان با رد درخواست‌های خارجی برای کاهش محدودیت‌های شدید بر حقوق دختران و زنان، بیشتر مقصر هستند اما بعید به نظر می‌رسد که به این خواست‌ها تن دهند.

حکومت طالبان اما همواره مدعی شده که حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلام در افغانستان تأمین است.

اما گروه بین‌المللی بحران همچنان گفته که خشونت‌ها در دو سال گذشته در افغانستان کاهش یافته، امنیت بیش از هر زمان دیگری بهبود یافته و جریان تجارت روان‌تر شده است.

گزارش افزوده که اتحادیۀ اروپا و کشورهای عضو آن می‌توانند به رفع فوری این مشکلات کمک کنند.

در ادامه تاکید شده که اتحادیۀ اروپا و کشورهای عضو آن باید حمایت خود را از درخواست سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۴ برای کمک به افغانستان برای بهبود شرایط جنگ، خشکسالی، سیل، زلزله و مقابله با اخراج دسته جمعی افغان‌ها از سوی کشورهای همسایه افزایش دهند.

گروه بین المللی بحران همچنان گفته که ارائه کمک به زنان و دختران افغان به گونۀ موثرتر و پایدار با آنکه غیرممکن به نظر می‌رسد، اما اصولی‌ترین پاسخ به سیاست‌های تبعیض‌آمیز طالبان است که زنان و دختران را از بسیاری از حقوق اولیه‌شان محروم کرده اند.

در این حال دو بانو از ولایت‌های کندز و کابل که وظایف‌شان را در دو سال گذشته از دست داده اند و نخواستند نام‌های شان در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفتند، از مشکلات جدی اقتصادی رنج می‌برند:
"از وقتی که طالبان آمدند من و مادرم را از کار منفک کردند، مادر و پدرم مریض هستند همه در خانه بیکار هستیم من به کمک نیاز داریم."
"خودم از جمله دخترانی هستم که قبل از سقوط جمهوریت در یکی از موسسات داخلی افغانستان وظیفه داشتم که بعد از سقوط دولت موسسه هم به کار خود پایان داد و متاسفانه من هم بیکار شدم و این روزها واقعاً با مشکلات اقتصادی بزرگی روبه‌رو هستم."

گروه بین‌المللی بحران همچنان روز سه‌شنبه در گزارش دیگری گفته بود که حکومت طالبان به این دلیل که از سوی قدرت‌های غربی تا حد زیادی در انزوا قرار گرفته، در تلاش است تا روابطش را با کشورهای همسایۀ افغانستان و منطقه گسترش دهد.

این گزارش با استناد به تخمین سازمان ملل متحد در ماه اکتبر ۲۰۲۳ گفته که ۱۳.۱ میلیون افغان یا ۲۹ درصد جمعیت این کشور با سطح بالایی از ناامنی غذایی روبه‌رو اند.

گروه بین‌المللی بحران افزوده که این رقم هرچند نشان دهندۀ ۴۱ درصد بهبودی نسبت به سال قبل آن است، اما وضعیت همچنان وخیم است، به ویژه برای زنان و دختران که اغلب از بدترین اثرات گرسنگی رنج می‌برند.

این گروه می‌گوید، با آنکه نقاط منفی سخت‌گیرانۀ حکومت طالبان آشکار است، اما مقام‌های آنان از بازنگری ممنوعیت‌هایی که برای دختران بالاتر از صنف ششم و پوهنتون وضع کرده اند خودداری می‌کنند.

این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ ملل متحد (اوچا) در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۲۴ میلیون نفوس افغانستان برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG