لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۸

شماری از افغان ها: برف را ذخیره می کنیم تا سطح آب‌های زیرزمینی افزایش یابد


آرشیف - بارش برف در ولایت غزنی
آرشیف - بارش برف در ولایت غزنی

پس از خشکسالی طولانی، از هفتۀ گذشته به این سو برفباری و باران در چندین ولایت از جمله کابل آغاز شده که مردم را نسبت به کاهش تاثیرات خشکسالی امیدوار ساخته است.

بر اساس اطلاعات وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان، در روزهای اخیر دست کم ۳۰ ولایت افغانستان گواه ریزش برف و باران بوده است.

برخی از باشندگان ولایات مختلف افغانستان به رادیو آزادی گفتند، بخاطر بالا بردن سطح آب‌های زیرزمینی، به روش‌های مختلف آب برف را ذخیره می‌کنند.

شفیع الله، یکی از ساکنان ولایت میدان وردک می‌گوید که آنها برف را از پشت بام‌های شان جمع‌آوری کرده و در چاهی که در خانه‌شان حفر کرده اند، ذخیره می‌کنند:
"حالا که در اکثریت ولایت‌های افغانستان برف باریده، بجای این که این برف بیجا آب شده و هدر برود بهتر است ذخیره شود ما هم که برف بام‌های خود را پاک کردیم برف را ذخیره کردیم تا بتوانیم به بلند بردن سطح ذخایر آبی زیر زمین کمک کنیم."

حاجی مالک، باشندۀ کابل می‌گوید، با آنکه چاهی برای ذخیره برف نساخته، اما به جای انداختن برف بر سرک و مسیر راه، برف را بر روی زمین‌های زراعتی خود جمع‌آوری می‌کند:
"ما حالا این کار را می‌کنیم، برف‌هایی را که روی بام یا حویلی جمع می‌شود، آن را به زمین‌های زراعتی و یا در کنار درختانی که در حویلی غرس کرده‌ایم می‌بریم."

اما ذبیح الله، یک باشندۀ ۵۰ سالۀ کابل می‌گوید، به دلیل افزایش نفوس شهر کابل و پخته شدن کوچه‌ها و صحن حویلی‌ها، میزان جذب برف نسبت به گذشته کمتر شده است:
"در گذشته در کابل تعداد خانه‌ها کمتر بود، جمعیت هم کم بود، کوچه‌ها خامه بود و هر خانه یک چای عمیق به نام چاه برف داشت و در آنجا برف‌ها را جمع می‌کردند و از این طریق برف بیشتر جذب زمین می‌شد."

کوه های پر از برف کابل
کوه های پر از برف کابل

در عین حال شماری از متخصصان امور آب و محیط زیست می‌گویند، با آنکه ذخیرۀ برف در بالا بردن سطح آب‌های زیرزمینی موثر است، اما به گفتۀ آنها، بارندگی‌های امسال به تنهایی نمی‌تواند مشکل کم آبی را حل کند.

انجنیر احمد جاوید نور، کارشناس بخش آب در صحبت با رادیو آزادی راه حل‌های دیگری را برای ذخیره‌سازی آب برف و افزایش سطح آب‌های افغانستان پیشنهاد کرد: "برف فاکتور اصلی آب است، باید درخت غرس کنیم، به مردم آگاهی بدهیم؛ منابع لازم را برای آنها فراهم کنیم، ذخیره‌های آب وجود داشته باشد، بندهای حفاظتی ساخته شود و بندهای موجود مدیریت شود."

آقای نور با ابراز نگرانی افزود، به دلیل بارندگی‌های اندک کنونی، احتمالاً افغانستان باز هم در سال ۱۴۰۳ خورشیدی با کمبود شدید آب مواجه خواهد بود.

خبرگزاری دولتی باختر در کنترل حکومت طالبان به روز شنبه گفت که وزارت انرژی و آب حکومت طالبان از مردم خواسته تا برای بالا بردن سطح آب‌های زیرزمینی، آب برف‌های خانۀ خود را ذخیره کنند.

نگرانی از کمبود آب در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که سازمان‌های بین‌المللی بارها از تداوم خشکسالی و پیامدهای آن در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

پیش از این به تاریخ ۱۷ جدی سال جاری خورشیدی دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) با نشر گزارشی گفت که افغانستان امسال با بدترین خشکسالی در ۳۰ سال گذشته روبه‌رو است.

XS
SM
MD
LG