لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۳

تاثیر ناگوار تغییرات اقلیمی در افغانستان؛ حکومت طالبان خواهان کمک به افغانها شد


اثرات زیانبار خشکسالی و تغییرات اقلیمی بر زراعت در افغانستان
اثرات زیانبار خشکسالی و تغییرات اقلیمی بر زراعت در افغانستان

مسئولان ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست حکومت طالبان با نگرانی از پیامدهای بد ناشی از تغییرات اقلیمی در افغانستان می‌گویند که افغانستان یکی از آسیب پذیرترین کشورهای ناشی از تغییرات اقلیمی است.

عبدالسلام حقانی، معاون این اداره روز دوشنبه در یک نشست خبری مشترک با مسئولان وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در کابل گفت، گرم شدن زمین یکی از مشکلاتی است که سبب کاهش آب آشامیدنی صحی در افغانستان شده است:

"در سطح افغانستان یخچال‌های طبیعی ما ۱۴ فیصد ذوب و آب شده است، درجۀ حرارت از صفر اعشاریه هجده حالا به یک اعشاریه هشت درجه رسیده است، به دلیل اثرات این گرمی تقریباً ۲۱ میلیون نفر را با کمبود آب روبه‌رو کرده است که بیش از نیم نفوس را نشان می‌دهد و به آب صحی خوب دسترسی ندارند، بارندگی‌ها ۳۷ درصد کاهش یافته است."

کمبود آب آشامیدنی در بسیاری از نقاط افغانستان دشواری های فراوانی به مردم ایجاد کرده است
کمبود آب آشامیدنی در بسیاری از نقاط افغانستان دشواری های فراوانی به مردم ایجاد کرده است

عبدالسلام حقانی گفت، در نتیجۀ سیلاب‌ها و بارندگی‌های موسومی در ده سال گذشته بیش از ۱۷۰۰ نفر جان باختند، بیش از ۷۰ هزار مواشی تلف شدند و بیش از یکصد هزار هکتار زمین هم از تخریب شده است.

وی همچنان گفت، به دلیل تغییرات اقلیمی و استفاده از سلاح‌ها و بمباردمان و تولید و پخش گازات در فضای کشور، جنگلات از ۳ درصد به ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

او انتقاد کرد که جهان تا هنوز به مشکلات افغانستان از این ناحیه توجه لازم نکرده است و تأکید کرد که باید برای افغانستان به دلیل سهم نداشتن در تغییرات اقلیمی، اما متاثیر شدن از آن، جبران خساره داده شود.

شماری از افغان‌های ساکن در مرکز و مناطق دوردست افغانستان نیز می‌گویند که با مشکلات کمبود و یا عدم دسترسی‌ به آب آشامیدنی صحی روبه‌رو هستند.

فریده، باشندۀ ولایت لوگر به رادیو آزادی گفت، به دلیل استفاده از آب غیرصحی بار بار اعضای خانواده‌اش بیمار شده اند:

"ما در خانه از آب چاه استفاده می‌کنیم، اما صحی نیست، باربار برادران خوردم اسهال و دهن و دامن شده اند، ما به آب صحی آشامیدنی دسترسی درست نداریم ".

سهیل، باشندۀ غرب کابل نیز شکایت مشابهی دارد:

"روزها آب آشامیدنی صحی پیدا نمی‌شود، آب نل هم کم شده است، بخاطر ضرورت خود مبجور می‌شویم از آب چاه استفاده کنیم، اما فعلاً آب‌های زیرزمینی هم ملوث شده است."

وزارت تحصیلات عالی افغانستان
وزارت تحصیلات عالی افغانستان

مسئولان وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان می‌گویند که هفتۀ آینده نشست بزرگی را در پیوند به مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی در افغانستان با حضور برخی نهادهای ملی و بین‌المللی در ننگرهار برگزار خواهند کرد.

پیش از این سازمان‌های بین المللی هم از پیامدهای زیان‌بار تغییرات اقلیمی در افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند.

چند ماه پیش برنامۀ توسعه‌ای ملل متحد (UNDP) در گزارشی گفته بود که خشکسالی، سرازیر شدن سیلاب‌ها، گرمای شدید و تخریب زمین به گونۀ روز افزون در افغانستان افزایش می‌یابد و این وضعیت بر زراعت، اقتصاد و امنیت این کشور تاثیر گذاشته است.

ادارۀ هماهنگی امور بشردوستانه ملل متحد (اوچا) نیز در ماه اسد گفته بود که ۲۵ ولایت افغانستان با شرایط دشوار خشکسالی روبه‌رو اند و ۱۰ کشور از جمله افغانستان آسیب‌پذیرترین کشورها در جهان از تغییرات اقلیمی هستند.

XS
SM
MD
LG