لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۳

وکلای مدافع رایان کوربت خواهان کمک برای رهایی وی از زندان طالبان شدند


تصویر آٰرشیف: بیرق ایالات متحده امریکا
تصویر آٰرشیف: بیرق ایالات متحده امریکا

وکلای مدافع رایان کوربت شهروند امریکایی که گفته می‌شود از نزدیک به دو سال به این‌سو در بند طالبان است از سازمان ملل متحد خواستار کمک و مداخله برای رهایی او شده‌اند.

این وکلای مدافع برای آزادی کوربت که به گفته شان از اگست سال ۲۰۲۲ توسط طالبان در افغانستان زندانی شده، روز پنجشنبه درخواست‌های فوری به گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در مورد شکنجه و گروه کاری این سازمان در مورد بازداشت‌های خودسرانه ارائه کردند.

برخی رسانه‌های امریکایی از جمله شبکه خبری «سی‌بی‌اس» گزارش کرده‌اند که این درخواست‌ها شامل شهادت دو زندانی غیر امریکایی است که اخیراً آزاد شده‌اند و در مورد وضعیت رو به وخامت روحی و جسمی کوربت و همچنان "شکنجه و سایر رفتارهای ظالمانه و تحقیرآمیز طالبان" معلومات داده‌اند.

بر اساس گفته‌های وکلای مدافع رایان کوربت، او ممکن است به زودی به دلیل مشکلات صحی، بدرفتاری و آزار و اذیت طالبان جان خود را از دست بدهد.

آنا کوربت، خانم رایان کوربت نیز در گفتگو با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» در این مورد نگرانی کرده و گفته است:

"او در یک سلول بسیار کوچک نگهداری می‌شود و فقط ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در ماه اجازه دارد تا بیرون را ببیند/از نور خورشید استفاده کند، گزارش‌هایی وجود دارد که او به دلیل شوک و تشنج بی‌هوش شده، او مجبور است چهل‌امین سالگره تولد خود را در سلول تنها جشن بگیرد."

طارق فرهادی تحلیلگر سیاسی
طارق فرهادی تحلیلگر سیاسی

در همین حال آگاهان سیاسی می‌گویند حکومت طالبان در پی بهره‌گیری از حکومت امریکا با استفاده از به‌گفته این آگاهان، گروگان‌های آمریکایی اند.

طارق فرهادی یکی از آنان به رادیو آزادی گفت:

"اگر این آدم صحت‌اش خراب است از نگاه حقوق بشری بهتر است که این آدم نگاه نشود و نگاه کردن گروگان‌ها به این شکل اعتبار افغانستان را در عموم خدشه‌دار می‌سازد و حتی توریست هم به افغانستان نمی‌رود از ترس این‌که این‌طور یک واقعه نشود."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد دلیل بازداشت رایان کوربت و ادعاهای مطرح شده پاسخ نداد، اما شبکه خبری «سی‌بی‌اس» به نقل از سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته او به طور منظم به پزشکان و مکالمات تیلیفونی با خانواده‌اش دسترسی دارد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

آقای مجاهد اما پیش از این بدون گرفتن نامی از آن‌ها گفته است که شماری از شهروندان خارجی به شمول دو امریکایی به گفته او به دلیل تخلفات از قوانین افغانستان، در توقیف این گروه اند.

وزارت خارجه ایالات متحده بارها خواستار رهایی فوری و بدون قید و شرط شهروندان امریکایی از بند طالبان شده و گفته که بازداشت شهروندان امریکایی از سوی طالبان در افغانستان "یک مانع مهم در برابر تعامل مثبت" با آن‌ها است.

XS
SM
MD
LG