لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۸

گوشهٔ دیگری از زنده گی پر رنج مهاجرین؛ افغانها در ایران اختطاف میشوند


افغانها همواره از برخورد نادرست مسوولین ایرانی و برخی از گروه های مردمی در ایران شکایت داشته اند
افغانها همواره از برخورد نادرست مسوولین ایرانی و برخی از گروه های مردمی در ایران شکایت داشته اند

خبرگزاری تسنیم یکی از رسانه‌های ایران ۱۷ ثور از بازداشت ۵ تن به اتهام اختطاف افغانها در ایران خبر داده است.

در گزارش تسنیم آمده است که یک مادر و پسر ایرانی افغانها را به بهانۀ مهاجرت غیرقانونی به اروپا به محل اختطاف‌گران می‌بردند و در آنجا ۳ تن دیگر قربانیان را مورد لت و کوب قرار داده و از خانواده‌هایشان پول هنگفت درخواست می‌کردند.

در مورد هویت ۳ متهم دیگر جزئیات بیشتر داده نشده است.

تسنیم می‌نویسد، در این عملیات ۱۱ فرد اختطاف شده نیز نجات داده شدند.

به گفتۀ این رسانۀ ایرانی، پولیس آن کشور پس از آن اقدام به تعقیب و بازداشت این اختطاف‌گران کُرد که یک افغان در منطقۀ کرج ایران از پولیس برای پیدا شدن پسر ۱۹ساله‌اش کمک خواسته بود که به گفتۀ او، اختطاف گران پس از دریافت ۱۲۵ میلیون تومان پول ایرانی هم او را آزاد نکرده بودند.

نیروهای پولیس ایران
نیروهای پولیس ایران

این درحالیست که شماری از افغانان می‌گویند، تجارب تلخی از قضایایی مشابه دارند.

شرافت، باشندۀ ولایت جوزجان می‌گوید، چندی پیش برادرش در راه ایران و ترکیه طعمۀ اختطاف‌گران شده بود که با دادن پول آزادش کردند و پس از آن پسر خاله‌اش اختطاف شده که به ادعای او با ضرب چاقو کشته شده است‌.

به گفتۀ شرافت، پسر خاله‌اش قصد داشت که قاچاقی به کشور انگلیس، جایی که نامزدش زندگی می‌کرد برود.

او به رادیو آزادی گفت:

"می‌خواست به آن طرف‌ها برود در راه ایران و ترکیه اختطاف‌چی‌ها اختطاف‌اش کردند و از ما پول خواستند و پول دادیم و برادرم را رها کردیم، واقعاً آن هم دیگه خیلی به سختی و مدت ۶ ماه قبل بچۀ خاله‌ام که نامزد بود و نامزدش به لندن بود، می‌خواست به او کشور برود که در راه ایران اختطاف شد و دیگر نمی‌فهمیم چه شد، تنها نبود البته دوستانش هم بودند، آنقدر چاقو خورده بود که دیگر شناختی از او بچه نبود."

نصیره، باشندۀ اصلی هرات نیز در مورد اختطاف شدن خود و خانواده‌اش در راه ایران و ترکیه گفت:

"ایران آمدیم بعد یک نفری به ما گفت شما را سمت ترکیه می‌برم و اینطور حرف‌ها، ما را سر مرز ترکیه برد آنجا به دست دزدها داد، دزدها ما را اختطاف کردند، به مشکلات خیلی زیاد توانستیم خود را از دست دزدها خلاص کنیم و فعلاً هم به ایران زنده‌گی می‌کنیم".

افغانها از راه های دشوار و با تقبل مشکلات فراوان خود را به ایران می رسانند اما در آن کشور با دشواری های فراوانی مواجه میشوند
افغانها از راه های دشوار و با تقبل مشکلات فراوان خود را به ایران می رسانند اما در آن کشور با دشواری های فراوانی مواجه میشوند

این درحالیست که شمار زیادی از افغانان از سال‌ها به این سو به دلایل متعدد چون نبود امنیت و مشکلات اقتصادی در تلاش رسیدن به کشورهای اروپایی از راه قاچاقی اند.

آنان برای این آرزویشان مجبور اند از چند کشور که مبدا آن ایران، همسایۀ غربی افغانستان است بگونه قاچاقی بگذرند.

برخی‌ها با تحمل همه مشکلات موفق شدند به مقصد برسند، اما شمار زیادی هم با لت‌ و کوب، بازداشت و اخراج اجباری، اختطاف، شکنجۀ روحی و روانی، پرداخت پول هنگفت یا هم مرگ در این راه مواجه شدند.

با این همه پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، سیل مهاجرت قانونی و غیرقانونی افغانان به دلیل آنچه که مردم بیشتر تهدیدات امنیتی و اقتصادی عنوان می‌کنند، بیشتر شده است.

XS
SM
MD
LG