لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۵

میلر: بازداشت شهروندان آمریکا از سوی طالبان مانع عمده در برابر تعامل مثبت با آن‌ها است


متیو میلر، سخنگوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
متیو میلر، سخنگوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

ایالات متحده امریکا می‌گوید که بازداشت شهروندان امریکایی از سوی طالبان در افغانستان "یک مانع مهم در برابر تعامل مثبت" با آن‌ها است.

وزارت خارجه این کشور خواستار رهایی فوری و بدون قید و شرط شهروندان امریکایی از بند طالبان شده‌است.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت ناوقت روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی در مورد شهروندان امریکایی زندانی نزد طالبان گفت که مقام‌های امریکایی در دیدار با نماینده‌گان طالبان به گونهٔ دوامدار روی آزادی آن‌ها تأکید کرده‌اند.

او افزود: "مقامات ایالات متحده به طور مداوم و پیوسته از جمله در دیدار با نمایندگان طالبان برای آزادی فوری و بدون قید و شرط امریکایی‌های بازداشت شده در افغانستان تأکید کرده‌اند و خاطر نشان کرده‌اند که این تنش‌ها مانع مهمی برای تعامل مثبت است."

آقای میلر مشخص نکرد که در حال حاضر چه تعداد شهروند امریکایی در افغانستان زندانی هستند، اما تلویزیون «سی‌بی‌اس» امریکا مدتی پیش به نقل از یک مقام امریکایی که از افشای نامش خودداری کرده گفت که در حال حاضر ۶ تن از شهروندان امریکایی به شمول رایان کوربت، نزد طالبان در افغانستان زندانی هستند.

این درحالی‌ است که حکومت طالبان به ‌تازگی با پا در میانی قطر، یک شهروندان اتریشی را از زندان خود آزاد کرده‌اند.

با این حال خانواده‌های شهروندان امریکایی به خصوص شهروندان افغان‌الاصل امریکایی که در بند طالبان هستند با ابراز نگرانی در این مورد می‌گویند، آن‌ها بدون اثبات هیچ‌ جرمی در زندان بسر می‌برند.

تیمورشاه حبیبی، برادر محمود شاه حبیبی، یک شهروند افغان‌الاصل امریکا و رئیس پیشین ادارهٔ هوانوردی ملکی در نظام جمهوری مخلوع که فعلاً در بند طالبان است به رادیو آزادی گفت: "ما نمی‌دانیم که جرم برادر ما چیست، آیا به جرم داشتن تابعیت امریکا بازداشت شده، آیا به جرم این‌که در نظام پیشین کار می‌کرد دستگیر شده، یا کدام جرم دیگر دارد. ۱۹ ماه می‌شود که ما از وی هیچ احوال نداریم که در کجا نگهداری می‌شود، نه با ما تماس گرفته و نه هم به او اجازه تماس و ملاقات داده شده، واقعاً یک ظلم کلان است، یک حالت بد است بالای وی و فامیلش که تجربه می‌کنیم."

تیمورشاه حبیبی، خواستار رهایی برادرش از بند طالبان است.

اما حکومت طالبان با بازداشت شماری از اتباع امریکایی به دنبال چیست؟

حکمت‌الله حکمت، آگاه سیاسی در این مورد به رادیو آزادی گفت، بر اساس معلوماتی‌که در این مورد بدست آورده طالبان با این کار شان می‌خواهند به نحوی امریکا را تحت فشار قرار دهند: "در مورد رهایی این زندانیان میان طالبان، امریکایی‌ها، غربی‌ها و ‌شماری از کشورهای همسایه بار بار دید و وادید صورت گرفته، بحث صورت گرفته است. طالبان در بدل رهایی آن‌ها خواسته‌های دارد که خواسته‌های شان سیاسی است، همان طوری‌که غرب و امریکا از هر وسیله به‌عنوان آله فشار در برابر طالبان استفاده می‌کند، حالا طالبان نیز از این موضوع به‌خاطر بدست آوردن خواسته‌های شان به‌عنوان آله فشار استفاده می‌کنند."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد اظهارات سخنگوی وزارت خارجه امریکا و این‌که تعداد اتباع امریکایی در بند حکومت طالبان است، پاسخ نداد.

هرچند طالبان تا هنوز به‌طور رسمی در مورد دلایل دستگیری و تعداد شهروندان امریکایی زندانی نزد آن‌ها چیزی نگفته اند، اما چندی پیش امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در یک گفت‌وگو با تلویزیون الجزیره اظهار داشت با کشورهایی که اتباع‌شان در افغانستان زندانی اند صحبت می‌کنند و تلاش می‌شود تا این‌گونه مسائل طوری حل شود که به اصول و امنیت ملی افغانستان هم ضرر نرسد و تعامل و رفت‌وآمد خوب با جهان نیز وجود داشته باشد.

پیش از این نیز بارها مقام‌های مختلف ایالات متحدهٔ امریکا خواستار رهایی شهروندان‌شان از بند طالبان شده‌اند که ظاهراً تا کنون نتیجهٔ قابل توجهی نداشته است.

XS
SM
MD
LG