لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۳

میتو میلر: ما در مورد وضعیت امریکایی های که در توقیف طالبان اند، نگرانی داریم


 متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا بار دیگر نگرانی خود را در بارۀ شهروندان امریکایی که در بازداشت طالبان بسر می‌برند، ابراز کرده است.

او روز دوشنبه در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در بارۀ شهروندان امریکایی که در بازداشت حکومت طالبان هستند، گفت:

"من دو نکته را می‌خواهم بگویم. اول اینکه ما با وجود این تضمین‌ها نگران هستیم. ما نگران رفاه امریکایی‌های بازداشت شده در افغانستان هستیم و شماره دو، ما فعالانه برای رهایی آنها تلاش می‌کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد."

این نگرانی درحالی ابراز میشود که هفتۀ گذشته ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان موضوع زندانی بودن دو شهروند امریکایی را تأیید کرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

مجاهد در یک نوار صوتی که رادیوی ملی در کنترل حکومت طالبان روز سه‌شنبۀ هفتۀ گذشته آن را نشر کرد، گفت که تعدادی از شهروندان خارجی از جمله دو امریکایی در توقیف آنان بسر می‌برند.

او علت گرفتاری‌ این شهروندان خارجی را تخلفات از قوانین افغانستان عنوان کرد، اما در این باره جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

اما مقام‌های امریکایی بارها گفته اند که این شهروندان امریکا بدون دلیل بازداشت شده اند.

سخنگوی حکومت طالبان بدون ارائۀ جزئیات افزود که در بارۀ دو شهروند امریکا با مقام‌های این کشور صحبت کرده اند.

اما صلاح الدین سعیدی، آگاه سیاسی در بارۀ این گونه مذاکرات می‌گوید که هر چند جزئیات مذاکرات مشخص نیست، اما طالبان به دنبال کسب امتیاز خواهند بود:

"در کل همچو تعاملات صورت می‌گیرد و طالبان مایل هستند چه امتیازات می‌دهند و چه امتیازات می‌گیرند، مطمئناً چنین تعاملات استخباراتی و چنین داد و گرفت‌های استخباراتی صورت می‌گیرد. انتخابات ریاست جمهوری برای ایالات متحدۀ امریکا در پیش است و اکثر دادوستدهای جانب امریکایی قابل فهم هم است تا اذهان ملت امریکا و موکلین را بدست آورند و به مردم خودنشان بدهند که در راه دفاع از منافع امریکا موثر کار می‌کنند."

مایکل مک‌کال، رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایند‌گان امریکا
مایکل مک‌کال، رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایند‌گان امریکا

پیش از این مایکل مک‌کال، رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایند‌گان امریکا هم گفته بود که دیموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به گونۀ همسان بازداشت غیرقانونی اتباع امریکا را تحمل نخواهند کرد.

شبکۀ خبری NBC امریکا شنبۀ گذشته به نقل از دو مقام امنیت ملی ادارۀ رئیس جمهور جوبایدن نیز گزارش داد که طالبان دو شهروند امریکا را توقیف کرده اند و ایالات متحده می‌خواهد که آنان رها شوند.

بر اساس گزارش‌ها، یکی از این امریکایی‌ها رایان کوربت نام دارد.

وزارت خارجۀ امریکا پیش از این نیز گفته بود که واشنگتن اولویتی بالاتر از امنیت شهروندان امریکایی در خارج از کشور ندارد و در گفتگو با طالبان فشار آورده می‌شود تا امریکایی‌های زندانی در افغانستان از جمله رایان کوربت، به کشورشان باز گردند.

XS
SM
MD
LG