لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۰

سفر حامدکرزی به پاکستان دستاورد ها و نتایج!؟


سفر رییس جمهور حامد کرزی به پاکستان چه نتایجی به همراه داشت؟

حکومت های افغانستان و پاکستان با انتشار اعلامیه های جداگانه گفته اند که رهبران هر دو کشور روی همکاری ها در زمینه برقراری صلح و ثبات و گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور توافق کرده اند. اما عده از کارشناسان به این باور اند که این دیدار کرزی از پاکستان در ارتباط به پروسه صلح کدام دست آورد مشخص نداشته است.

رییس جمهور حامد کرزی بعد از دیدار دو روزه از پاکستان و گفتگو ها با مقامات پاکستانی به کابل برگشت.

پیش از این سفر مقامات افغان گفتند که رییس جمهور کرزی با یک اجندای مشخص به پاکستان خواهد رفت تا این سفر نتایجی ملموسی را به همراه داشته باشد.

اما آیا این دیدار دو روزه نتایج مطلوب را به همراه داشت؟

در روز اول سفر رییس جمهور کرزی یک سلسله موافقتنامه های در بخش های اقتصادی و تجارتی میان دو کشور به امضاء رسید. سران پاکستان به رییس جمهور افغانستان در ارتباط به برقراری صلح و ثبات در افغانستان وعده همکاری داده گفتند که صلح در افغانستان به مفاد ثبات در پاکستان و منطقه است. اما آیا در زمینه تلاش های صلح که مقامات افغان روی همکاری صادقانه پاکستان در آن تاکید داشتند کدام توافق شده است؟ هر دو جانب در این مورد چیزی نگفته اند.

این بیستمین سفر و به گمان اغلب آخرین سفر حامد کرزی به عنوان رییس جمهور به پاکستان بود.

روزنامه واشنگتن پوست می نویسد که سفر دو روزه کرزی به پاکستان با مایوسی خاموشانه پایان یافت و درباره مسایل بنیادی: گفتگوهای صلح با طالبان، رهایی زندانیان طالب و پناه گاهای شورشیان در خاک پاکستان اثر کدام موافقتنامه دیده نمی شود و در این موارد ابراز نظر نشده است.

به گفته مقامات در موضوع پروسه صلح تقاضای اساسی حکومت افغانستان از پاکستان، روی رهایی یک تعداد از زندانیان طالبان، آماده ساختن طالبان برای گفتگوهای صلح و پایان دادن به حمایت از طالبان می چرخید.

اما واشنگتن پوست می نویسد:
با آن که روی پروسه صلح در روز دوم این سفر در تفریحگاهی مری در نزدیکی اسلام آباد گفتگو شد. ولی مقامات پاکستانی درباره این که آیا در زمینه از سرگیری گفتگوهای صلح کمک خواهند کرد و یا هم سران طالبان را رها می کنند یا نه، ابراز نظر نکرده اند.

آگاهان و ناظران سیاسی می گویند این سفر دست آوردهای که انتظار می رفت را به همراه نداشته و تنها محدود به تعهدات دو جانبه مقامات در زمینه صلح و ثبات باقی مانده است.

ودیر صافی استاد علوم سیاسی در پوهنتون کابل از جمع کارشناسان است که می گویند که این سفر نتایج مثبت به همراه نداشته است. وی استدلال می کند که اگر رییس جمهور کرزی دست آورد مشخصی از این سفر می داشت با این که وارد کابل شده بود در یک کنفرانس خبری حضور یافته درباره آن به مردم اطلاع می داد.

واشنگتن پوست به نقل از تعدادی از کارشناسان پاکستانی می نویسد که می گویند، رییس جمهور افغانستان از صدراعظم پاکستان نواز شریف خواست های غیر واقعبینانه داشته است.

حنا ربانی کهر وزیر خارجه سابق پاکستان روز سه شنبه در یک برنامه تیلویزیونی گفت، در صورتیکه پاکستان نقش تسهیل کننده گفتگوهای صلح را داشته باشد این یک امر واقعبینانه است. اما به گفته او اگر کرزی فکر کند که ملا بردار با او در یک طیاره برگردد این غیر واقعبینانه است.
امرالله صالح سابق رییس امنیت ملی افغانستان
امرالله صالح سابق رییس امنیت ملی افغانستان
اما امرالله صالح رییس پیشین ریاست امنیت ملی افغانستان به رادیو آزادی گفت که پاکستان پیش از این در سال 2011 شش خواست مشخص را در برابر دست کشیدن از حمایت طالبان مطرح کرد. به گفتهء صالح این شش خواست عبارت اند از:
دست کشیدن افغانستان از امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا، جلوگیری از حضور و نفوذ هندوستان در جنوب و شرق افغانستان، آموزش بخشی از نیروهای افغان در پاکستان، امتیازدهی در استخراج معادن افغانستان به پاکستان ، مذاکرات در ارتباط به آنچه که آن را پاکستانی ها به گفته صالح امنیت سرحدات خوانده بودند و مذاکرات روی آب های که از افغانستان به پاکستان سرازیر می شود. به گفته آقای صالح در دیدار اخیر کرزی تنها موضوع مذاکرات روی آب از جمله ایجاد بند در کنر در رسانه های پاکستانی انعکاس یافته است.

اما آیا این به مفهوم آن است که سفر رییس جمهور کرزی به پاکستان ناکام بوده است. امر الله صالح محتاطانه پاسخ داده با اشاره به تاریخچه دوازده سال اخیر روابط میان افغانستان و پاکستان می گوید، هیچ عامل را نمی بیند که پاکستانی ها در حال حاضر در سیاست خود تغیری را به میان آورند.

واشنگتن پوست می نویسد کارشناسان پاکستانی همچنان گفته اند که حکومت پاکستان قرار که اداره کرزی فکر می کند بالای طالبان افغان به حدی کنترل ندارد که بر آن ها فشار بیاورد که دور میز مذاکره بینشیند.

احمد سعیدی سابق دیپلومات افغان در پاکستان نیز می گوید پاکستان توان آن را ندارد که در یک شب طالبان را به میز مذاکره بکشاند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:17 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG