لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

ملاقات حامد کرزی و نوازشریف در عقب در های بسته صورت گرفت!


حامد کرزی رییس جهمور افغانستان پس از ادامه یک سلسله ملاقات ها با مقام های ملکی و نظامی پاکستان سفرش به این کشور را پایان بخشید.

حامد کرزی پس از تمدید سفر اش به روز سه شنبه نیز یک بار دیگر با نواز شریف صدراعظم پاکستان در منطقه سرسبز مری دیدار و گفتگو نمود.

جزیات این دیدار که در عقب در های بسته صورت گرفت در اعلامیهء از سوی وزارت امور خارجه پاکستان به نشر رسیده است.
در این اعلامیه آمده که در ملاقات میان هر دو جانب روی مسایل مربوط به منافع مشترک، بهبود روابط دو جانبه روی همکاری های مشترک در پیاده نمودن صلح و ثبات در افغانستان و منطقه توافق نمودند و همچنان تعهد کردند که در بهبود روابط بین دو کشور سعی تلاش نهایی خود را به خرچ خواهند داد.

در اعلامیه مذکور آمده است که حامد کرزی از نواز شریف دعوت نموده تا در یک فرصت مناسب از کابل بازدید نماید. به قول منبع این دعوت از سوی نواز شریف پذیرفته شده است.

اعلامیه وزارت امور خارجه پاکستان نتایج سفر حامد کرزی به اسلام آباد را موثر خوانده و گفته است که این سفر باعث درک متقابل رهبران دو کشور و تعهد دو جانبه برای ارتقاء اهداف مشترک چون صلح و ثبات گردید.

اگر چه در اعلامیه مذکور از دیدار حامد کرزی با جنرال کیانی لوی درستیز قوای نظامی پاکستان چیزی گفته نشده، ولی تلویزیون ملی این کشور به نقل از منابع نظامی خبر داد که در ملاقاتی که میان حامد حامد کرزی و نواز شریف در منطقه مری صورت گرفت، جنرال کیانی نیز شرکت داشت. جزیات در مورد ملاقات میان رییس جمهور افغانستان و لوی درستیز با مطبوعات شریک نگردید.

آگاهان پاکستانی نظریات متفاوت را در مورد سفر حامد کرزی به اسلام آباد دارند، برخی آن را تشریفاتی، محدود به تصاویر یادگاری و لبخند های ساختگی مقام ها خواند و شماری هم این سفر را فرصت خوب برای پاکستان در حاصل نمودن اعتماد افغانستان و جهانیان تلقی نمودند.

بعد از اینکه روز گذشته حامد کرزی سفراش به اسلام آباد را یک روز دیگر تمدید نمود، انتظار پیشرفت مهم می رفت و این تمدید نمودن سفر باعث بحث های داغ در مطبوعات پاکستانی گردید.

شماری از رسانه های آزاد پاکستان از ملاقات احتمالی حامد کرزی و صلاح الدین ربانی با چند تن از قومندانان ارشد طالبان گزارش دادند.

ولی ختم سفر رییس جمهور افغانستان بدون اعلان کدام پیشرفت چشمگیر به خصوص در مورد گفتگو های صلح، سوالاتی را ببار آورد که جواب آن نزد مقام ها باقی مانده است.

فرشته نگاه، پشاور
XS
SM
MD
LG