لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

افغانهای مهاجر در اندونیزیا دست به اعتراض زدند و برخی ها نیز بازداشت شدند


تصویر آرشیف: تعدادی ازمهاجرین افغان در اندونیزیا
تصویر آرشیف: تعدادی ازمهاجرین افغان در اندونیزیا

شماری از پناهجویان افغان مقیم شهر مکاسار اندونیزیا ادعا می‌کنند که ناوقت روز سه‌شنبه در جریان تظاهرات از سوی پولیس این کشور مورد خشونت و لت‌وکوب قرار گرفته اند.

آنان به رادیو آزادی گفتند، هدف از دادخواهی‌شان مشخص شدن سرنوشت‌شان بود، اما به ادعای آنان، پولیس با آنها با خشونت برخورد کرده و شماری را برای چند ساعتی بازداشت کرد.

جواد ربانی، یکی از پناهجویان افغان به رادیو آزادی گفت:

"خشونت بسیار جدی از سوی پولیس صورت گرفت، تعدادی زیادی از پناهجویان به شمول خودم لت‌وکوب شدیم، مشخصاً مرا بازداشت کردند و بعد از ساعت‌ها در مقر پولیس بعداً انتقال دادن به کمپ و می‌خواستند اونجا نگهداری بکنند، بعد از اصرار پناهجویان مجبور شدند که مرا دوباره برگرداند."

حسن احمدیار، یک پناهجوی دیگر افغان در اندونیزیا می‌گوید، زندگی برای همه پناهجویان طاقت‌فرسا شده است و از مجبوریت زیاد دست به تظاهرات می‌زنند.

"شرایط زندگی برای مهاجرین در اندونیزیا بسیار دشوار است، کسی حق کار، فعالیت و سفر را ندارد، شماری از افغان‌ها از سوی آی او ام حمایت مالی و صحی می‌شوند، اما شماری دیگر هیچ نوع حمایت ندارند. از سوی دیگر پولیس مانع تظاهرات می‌شود و به خشونت کشانده می‌شود."

مهاجرین افغان در اندونیزیا
مهاجرین افغان در اندونیزیا

آنان می‌گویند، تا کنون هیچ مرجعی به شمول سفارت افغانستان در این کشور به مشکل‌شان توجه نکرده است و تأکید دارند که دیگر این حالت برایشان پذیرفتنی نیست و برای حل آن باید اقدام شود.

احمد طارق ثانی، سخنگوی سفارت افغانستان در اندونیزیا با تأیید این رویداد می‌گوید که پناهجویان مثل گذشته در برابر دفتر کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر" تجمع کرده بودند که درگیری صورت گرفته است.

"قرار معلومات بین مهاجرین افغان و محافظین سازمان "یو ان اچ سی آر" و پولیس شهر مکاسار زد و خورد صورت گرفته بود که در نتیجه چند تا مهاجرین افغان زخم برداشته و تعدادی هم به دلایل مختلف از سوی پولیس باز داشت شده بودند که با پا درمیانی سفارت و سازمان "یو ان اچ سی آر" دوباره رها گردیدند."

ثانی افزود که روند انتقال پناهجویان از اندونیزیا افزایش یافته و تا سه سال آینده همه پناهجویان افغان در کشورهای مقصد پناهندگی‌شان اسکان مجدد خواهند شد.

با وجود تلاش‌های زیاد موفق به تماس با دفتر "یو ان اچ سی آر" در اندونیزیا نشدیم.

این درحالیست که اندونیزیا عضو کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل متحد نیست و حکومت این کشور به پناهجویان اجازۀ کار یا دسترسی به مکاتب و شفاخانه‌های دولتی را نمی‌دهد.

پناهجویان افغان در اندونیزیا سال گذشته هم مدعی شده بوند که اعتراض‌شان با خشونت پولیس این کشور مواجه شده بود.

به اساس معلومات سفارت افغانستان در اندونیزیا، در حال حاضر حدود ۴ هزار و ۸۰۰ پناهجوی افغان در اندونیزیا بسر می‌برند. این سفارت در ماه جوزای سال پیش این آمار را حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرده بود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG