لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

پولیس بریتانیا دهها مهاجر افغان را به هدف فرستادن به روندا بازداشت کرده است


نیروهای پولیس بریتانیا
نیروهای پولیس بریتانیا

پولیس بریتانیا دهها پناجو به شمول افغان ها را بازداشت کرده و قرار است آنان را به رواندا بفرستد.

رسانه های بریتانیا گزارش می دهند که پولیس درچندین شهر به محل سکونت پناهجویان یورش برده است.

حسیب افغان پناهجوی افغان در بریتانیا ، از فرستادن پناهجویان به رواندا نگران است.

وی می گوید :

" ما از یک زندانی که اینجا پناه آورده ایم به زندانی دیگر به نام رواندا انتقال داده می شویم . این یک کار غیرعادلانه است."

پولیس بریتانیا درچندین شهر این کشور بازداشت پناهجویان غیرقانونی به شمول افغان ها را آغاز کرده ومی خواهد که آنها را به رواندا بفرستد.

مهاجرین با تقبل دشواری های فراوان و عبور از مسیر های خطرناک تلاش می کنند خود را به کشور های اروپایی برسانند
مهاجرین با تقبل دشواری های فراوان و عبور از مسیر های خطرناک تلاش می کنند خود را به کشور های اروپایی برسانند

رسانه های بریتانوی هرچند از ارقام دقیق نگفته اند اما گزارش ها میرساند که تاکنون دهها پناهجو ازشهرهای انگلستان ، ویلز ، سکاتلند وآیرلند شمالی بازداشت وبه توقیف خانه ها برده شده اند.

پناهجویان از افغانستان ، سوریه وسودان بیشتر با خطر انتقال به رواندا روبرو اند.

حسیب افغان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت :

" ما خبرشدیم که دوستان ما را بازداشت کرده اند و ازآنجا به رواندا می فرستند. درکل ، به نظر من این درحق همه مهاجرانی افغانی که به شمول درمورد درخواستی پناهنده گی آنها تصمیم نهایی گرفته نشده یک ظلم وبی عدالتی بزرگ است."

حسیب افغان از دولت وپارلمان بریتانیا می خواهد که دربارۀ تصمیم خود تجدید نظر کند و به گفته وی از این ظلم درحق پناهجویان دست بردارد.

بعد از اینکه پارلمان بریتانیا دو هفته پیش به تاریخ ۲۲ اپریل لایحه فرستادن رواندا را تصویب کرد ، حکومت این کشور آمادگی برای فرستادن پناهجویان غیرقانونی به رواندا را سرعت بخشید.

امکانات بازداشت این پناهجویان گسترش داده شده وگزارش ها می رساند که حداقل ۲۲۰۰ توقیف خانه ساخته شده است.

همزمان ، دوصد کارمند جدید برای بررسی دوسیه های پناهجویان و ۵۰۰ نفر دیگر که دربخش انتقال دادن مهاجران تجربه دارند و آموزش دیده اند استخدام شده اند.

اما مدافعان حقوق مهاجران وپناهجویان چندین بار در مقابل ساختمان وزارت داخله گردهمایی های اعتراضی برگزار کردند.

به صد ها افغان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ از کابل به بریتانیا و برخی ازکشور های دیگر منتقل شده اند و تعدادی نیز به صورت مستقل و با دشواری خود را به بریتانیا رسانده اند
به صد ها افغان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ از کابل به بریتانیا و برخی ازکشور های دیگر منتقل شده اند و تعدادی نیز به صورت مستقل و با دشواری خود را به بریتانیا رسانده اند

برخی اعضای پارلمان نیز از تصمیم حکومت انتقاد می کنند. ازجمله لارد جرمن عضو مجلس اعیان به رسانه A NEWS گفته که وزارت داخله در فرستادن پناهجویان به رواند به سخنان واستدلال آنها گوش نمیدهد.

وی گفته امکان دارد افغان های هم با خطر روبروباشند که درگذشته با نیروهای بریتانوی همکاری کرده اند و به گفته وی این قابل شرم است که به رواندا فرستاده شوند.

اما صدراعظم ریشی سوناک گفته که حکومت وی به فرستادن پناهجویان غیرقانونی به رواندا مصمم است ونخستین پروازها بعد از چند هفته آغاز خواهند شد.

ولی به هرصورت پناهجویان از تلاش های خود دست نکشیده اند و گزارش ها می رساند بعد از اینکه پولیس علیه این پناهجویان دست بکار شد آنها اکنون برای رفتن به آیرلند تلاش می کنند.

XS
SM
MD
LG