لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۷

پارلمان بریتانیا لایحهٔ انتقال پناهجویان غیر قانونی به کشور افریقایی روندا را تصویب کرد


گروهی از مهاجران غیر قانونی که تلاش کرده اند از راه بحر به کشور های اروپایی به ویژه بریتانیا داخل شوند
گروهی از مهاجران غیر قانونی که تلاش کرده اند از راه بحر به کشور های اروپایی به ویژه بریتانیا داخل شوند

پارلمان بریتانیا پس از ماه‌ها بحث و گفتگو سرانجام لایحۀ حکومت این کشور برای انتقال پناهجویان غیرقانونی به رواندا را اوایل صبح روز سه‌شنبه تصویب کرد.

به نقل از خبرگزاری‌های اسوشیتد پرس و گاردین، این لایحۀ حکومت بریتانیا موسوم به "لایحۀ روندا" است که توانست موافقت پارلمان را بدست آورد.

ساعاتی پیش از تصویب این لایحه، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه در یک نشست خبری تأکید کرد که اولین پروازهای اخراج پناهجویان به رواندا اوایل ماه جولای آغاز می‌شود:

"و این پروازها به هر شکل ممکن انجام می‌شود، هیچ دادگاه خارجی ما را از انجام پروازها باز نخواهد داشت. رواندا نیز آماده است و من می‌خواهم از دولت آن‌ها بخاطر تلاش‌هایش در تقویت سیستم پناهندگی‌شان با تصویب قوانین و راه‌اندازی یک درخواست جدید دادگاه برای ما، تشکر کنم."

ریشی سوناک صدراعظم بریتانیا
ریشی سوناک صدراعظم بریتانیا

او گفت که این پروازها تا زمانی ادامه خواهد داشت که ورود پناهجویان غیرقانونی با قایق‌ها به بریتانیا متوقف شود.

گفته می‌شود که بر اساس لایحۀ رواندا، حکومت بریتانیا پناهجویانی را که ورودشان پس از جنوری ۲۰۲۲ به آن کشور غیر قانونی باشد، به رواندا می‌فرستد تا در آنجا به درخواست پناهندگی‌شان رسیدگی شود و یا از آنجا برای رفتن به یک کشور دیگر درخواست پناهندگی دهند.

آمار پناهجویانی که به رواندا فرستاده خواهند شد، تا هنوز مشخص نشده است.

اما تصویب این لایحه شماری از پناهجویان افغان در بریتانیا را که تا هنوز نتوانسته اند اسناد اقامت این کشور را بدست آورند، ناراحت و نگران کرده است.

الفت پاسون، یکی از آنان و یک پناهجوی دیگر افغان که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به رادیو آزادی گفتند:

"واقعاً یک خبر تاسف‌بار است، افغان‌ها با قبول مشکلات زیاد خود را به اینجا رسانیده اند، اکنون که آنان به اساس این قانون به کشور رواندا اخراج می‌شوند، شاید بسیاری افغان‌ها در آنجا با مشکلات و حالات بد روبه‌رو شوند."

"تصمیم جدید پارلمان انگلستان می‌تواند تاثیر بسیار گسترده بالای پناهجویان افغانستان در این کشور داشته باشد، بخصوص پناهجویانی که راه‌های بسیار خطرناکی را پیموده اند و به امید یک پناه و آرامش به این کشورآمده اند، می‌تواند که روح و روان را تاثیر قرار دهد و نگرانی را بیشتر بسازد."

مشخص نیست که چه تعداد پناهجویان افغان که با تلاش زیاد و با خطر انداختن جان‌شان از راه‌های غیرقانونی به ویژه در بیش از دو سال اخیر خود را به بریتانیا رسانیده اند، شامل این پروسه می‌شوند.

به نقل از خبرگزاری گاردین، در حال حضار بیش از ۱۸ هزار پناهجو که پرونده‌هایشان در بریتانیا زیر بررسی است، با تهدید اخراج به رواندا روبه‌رو هستند.

رواندا یک کشور محصور به خشکه و در مرکز افریقا موقعیت دارد و زبان رسمی آن انگلیسی است.

XS
SM
MD
LG