لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

افغانستان، فقر و گرسنگی؛ «از هر صد نفر ۴۷ تن برای زنده ماندن به کمک نیاز دارند»


تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل
تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل

در ادامۀ نگرانی‌ها از وضعیت بد اقتصادی مردم در افغانستان، برنامۀ جهانی غذا (دبلیو اف پی) گفته است که از هر صد نفر در افغانستان ۴۷ نفرشان برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

برنامۀ جهانی غذا در صفحۀ ایکس خود نوشته است که این نشاندهندۀ آن است که از نزدیک به ۴۳ میلیون جمعیت افغانستان، بیش از یک بر سوم آنها با فقر و گرسنگی روبه‌رو اند.

دبلیو اف پی در ادامه گفته است، با گذشت هر روز نگرانی‌ها در بارۀ وضعیت بشری در افغانستان و کمبود کمک‌های بشردوستانه در این کشور رو به افزایش است.

شماری از خانواده‌هایی هم که با وضعیت بد اقتصادی روبه‌رو هستند، شکایت دارند که چیزی درست برای خوردن و زندگی کردن ندارند و خواهان کمک هستند.

بسیاری از خانواده ها در افغانستان نمیتوانند غذای کافی برای خود و فرزندان شان فراهم کنند
بسیاری از خانواده ها در افغانستان نمیتوانند غذای کافی برای خود و فرزندان شان فراهم کنند

گیتی، یکی از زنان سرپرست خانواده در کابل می‌گوید، شوهرش فوت کرده و خودش با دست‌دوزی که در خانه می‌کند، مخارج خود و فرزندان‌اش را به مشکل پیدا می‌کند:

"من خودم بی‌سرپرست استم، سه تا طفل دارم، پسر کلانم مریض است، مشکل دارد، فعلاً کار در بیرون نیست، همین آیینه دوزی یا گلدوزی که در خانه می‌کنم، پوره کرده نمی‌توانم، خرچ خانه را ندارم، کرایۀ خانه را درست داده نمی‌توانم، در خانه هیچ چیزی ندارم و کاری که می‌کنم تنها پول پنج دانه نان خشک را پیدا می‌کنم و بس."

مدینه، یک بانوی دیگر در ولایت کنر که او نیز سر پرست خانواده‌اش است شکایت مشابهی دارد:

"سه‌ونیم هزار از خانۀ من کرایه می‌گیرد، سه ماه کرایه را ندادیم، مرا می‌کشید همه کالای مرا بیرون انداخت، یک پسرکم خریطه و مشنگ می‌فروشد، باز ۳۰ یا ۵۰ افغانی پیدا می‌کند می‌آورد فقط ترکاری می‌خرم، دگه برای کرایۀ خانه جمع می‌کنم."

آنان تأکید می‌کنند که نیاز به کمک دارند و چشم به راه کمک‌های بشردوستانۀ نهادهای امدادرسان ملی و بین‌المللی هستند.

برنامۀ جهانی غذا پیش از این نیز هشدار داده بود که آنها مجبور هستند برنامۀ کمک‌‌رسانی غذایی خود را در افغانستان پس از ماه می متوقف کنند.

ضیاءالدین صافی، معاون سخنگوی این سازمان به رادیو آزادی گفت که به دلیل کمبود شدید بودجه، برنامۀ جهانی غذا در ماه می قادر به کمک به ۲.۵ میلیون نفر و در ماه جون به نیم میلیون نفر خواهد بود.

در بسیاری از مناطق افغانستان به دلیل کمبود بودجه، نهاد های بین المللی به شمول سازمان ملل میزان کمک های خود را کاهش داده اند
در بسیاری از مناطق افغانستان به دلیل کمبود بودجه، نهاد های بین المللی به شمول سازمان ملل میزان کمک های خود را کاهش داده اند

از سوی هم دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ ملل متحد ( اوچا) روز یک‌شنبه در گزارش خود گفته بود که کمبود بودجه بین ماه‌های اپریل تا جون سال روان میلادی سبب توقف کمک‌رسانی در بخش سرپناه، صحت، مواد خوراکی و تغذیه، حفاظت و آموزش در افغانستان خواهد شد.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، فقر و بیکاری در این کشور به گونۀ کم‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

بر اساس آمار اوچا، در سال جاری میلادی ۲۳.۷ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG