لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۱

از سرازیر شدن موج تازهٔ سیلاب ها در برخی از مناطق افغانستان هشدار داده شده است


سیلاب های اخیر در ولایت غور
سیلاب های اخیر در ولایت غور

درحالی‌که به شمول سالنگ‌ها در تقریباً همه ولایات افغانستان بارش برف و باران و جاری شدن سیلاب‌ها پیش‌بینی شده‌است، دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانهٔ سازمان ملل متحد (اوچا) از موج تازهٔ باران‌های شدید در مناطق مرکزی، شرق، جنوب شرقی و غرب کشور هشدار داده‌است.

این اداره در گزارش تازهٔ خود که روز پنج‌شنبه آن را منتشر کرده پیش‌بینی کرده است که در برخی مناطق الی ۳۰ ملی متر بارندگی صورت خواهد گرفت.

اوچا به خاطری این باران‌ها را قابل نگرانی دانسته که بر اساس گزارش، ذخایر آبی پر شده و امکان جاری شدن سیلاب‌ها وجود دارد.

بر اساس گزارش دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانهٔ سازمان ملل متحد از تاریخ دهم الی ۱۶ ماه اپریل مناطق مرکزی، شمالی، شمال غربی و جنوبی افغانستان باران‌ها و سیلاب‌های شدیدی را تجربه کرده‌اند.

در گزارش آمده که در نتیجهٔ این سیلاب‌ها دست کم ۱۶۰۰ خانواده متأثر، ۳۶ تن کشته و ۴۷ تن دیگر زخم برداشتند.

در جریان یک ماه اخیر سرازیر شدن سیلاب ها در مناطق مختلف افغانستان خسارات و تلفات زیادی را سبب شده است
در جریان یک ماه اخیر سرازیر شدن سیلاب ها در مناطق مختلف افغانستان خسارات و تلفات زیادی را سبب شده است

اما پیش از این ملا جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان در پیام فرستاده شده به رسانه‌ها گفته که از عید سعید فطر به این‌سو، در نتیجهٔ سیلاب‌ها دست کم ۷۰ تن جان باختند و ۵۶ تن دیگر زخمی شده‌اند.

در گزارش دفتر امور هماهنگی کمک‌های بشردوستانهٔ سازمان ملل متحد (اوچا) همچنان آمده که در اثر بارندگی‌ها ۱۹۸ خانه به گونهٔ کامل ویران شده و ۷۳۸ خانهٔ دیگر به گونهٔ نسبی آسیب دیده‌اند.

در کنار این، ۴۶ خانواده بی‌جا شده و ۴۷۰ مواشی تلف شده و نزدیک به ۶۴ هزار جریب زمین‌های زراعتی نیز تخریب شده‌است.

بادغیس، فراه، هلمند، کابل، کندهار، لغمان، ننگرهار، پروان و ارزگان ولایت‌های اند که از همه بیشتر خسارمند شده‌اند.

در همین حال، برخی از خانواده‌های سیلاب‌زده می‌گویند، پیش از این نیز با مشکلات شدید اقتصادی مواجه بودند و باران‌های اخیر آن‌ها را بیشتر آسیب پذیر ساخت.

حاجی میراجان و عبدالرحمان دو باشندهٔ نورستان و فاریاب به رادیو آزادی گفتند:

"از دو سه جای سنگ‌های بزرگ افتاد، راه‌های مرکز و ولسوالی‌ها بند شد، تا اکنون هیچ‌کسی اقدام نکرده است، از توان مردم نیز خارج است، راه‌ها بند است، برای مسافران و بیماران مشکل بزرگ را ایجاد کرده‌است."

"سیلاب‌های شدید در فاریاب رخ داده، راه‌ها خراب شده، در ولسوالی‌های پشتون کوت، المار، چلکزی و آغا حصار برای مردم آسیب زیادی وارد شده‌است."

خانواده های زیادی که در نتیجه سیلاب ها متحمل خسارات شده اند در انتظار دریافت کمک های بشری اند
خانواده های زیادی که در نتیجه سیلاب ها متحمل خسارات شده اند در انتظار دریافت کمک های بشری اند

افراد آسیب دیده از حکومت طالبان و اداره‌های کمک‌رسان خواستار کمک‌های فوری هستند.

تلاش کردیم که در مورد آخرین آمار زیان‌های وارد شده در نتیجهٔ سیلاب‌ها و کمک‌ها با آسیب دیده‌گان، از ملا جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان بپرسیم، اما تا نشر این گزارش به تماس‌های ما پاسخ نداد.

این درحالی‌ست که ادارهٔ هواشناسی تحت کنترل حکومت طالبان از وقوع برف و باران‌های شدید، رعد و برق و جاری شدن سیلاب‌ها در تقریباً همه ولایات افغانستان پیش‌بینی کرده‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG