لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

افزایش آمار تلفات سیلاب ها در افغانستان؛ سازمان ملل برای کمک ابراز آمادگی کرد


تخریبات ناشی از سیلاب های اخیر در ولایت غور
تخریبات ناشی از سیلاب های اخیر در ولایت غور

وزارت دولت در امور رسید‌گی به حوادث حکومت طالبان می‌گوید، از عید سعید فطر به این سو در نتیجه باران‌ها و سیلاب‌ها حدود ۷۰ تن کشته و ۵۶ تن دیگر زخمی شدند.

جانان سایق، سخنگوی این وزارت در یک کلیپ ویدیویی که به رسانه‌ها فرستاده، گفته است:

" در بارندگی ها و سیلاب ها ۲ هزار و ۶۲۷ خانه به گونۀ کامل یا جزئی تخریب شده است. سه مسجد و ۴ مکتب هم تخریب شده است."

او همچنان می‌گوید، در نتیجۀ سیلاب‌ها ۲ هزار و ۱۷ راس مواشی هم تلف شدند و ۹۵ هزار و ۸۶۱ جریب زمین زراعتی هم از بین رفته است.

در همین حال دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ ملل متحد (اوچا) در افغانستان از خسارات و تلفات باران‌ها و سیلاب‌های اخیر ابراز نگرانی کرده است.

سرازیر شدن سیلاب ها بسیاری از راه های مواصلاتی شهر ها و روستا ها را آسیب رسانده است
سرازیر شدن سیلاب ها بسیاری از راه های مواصلاتی شهر ها و روستا ها را آسیب رسانده است

اوچا به روز سه‌شنبه در صفحۀ ایکس خود نوشته است که باران‌های شدید و سیلاب‌های اخیر در افغانستان در مجموع ۱ هزار و ۲۰۰ خانواده را متاثر کرده و ۳۲ تن را کشته و ۴۴ تن دیگر را زخمی کرده است.

اما وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان روز سه‌شنبه گفته بود، در این رویدادها ۶۶ تن کشته و ۳۶ تن دیگر زخمی شدند.

اوچا همچنان افزوده است که نیازمندی‌های افراد آسیب دیده بررسی و به آنان کمک می‌شود.

این درحالیست که شماری از افراد آسیب دیده از باران‌های شدید و سیلاب‌های اخیر می‌گویند، زمین‌های زراعتی و خانه‌هایشان ویران شده و به کمک‌های فوری ضرورت دارند.

سورگل، باشندۀ ولسوالی نادعلی هلمند به رادیو آزادی گفت:

"حدود سه تا سه و نیم جریب زمین مردم را از بین برده است، آب در خانه‌ها هم روان است، مردم ما بسیار تاوانی شدند، کشت‌ها را از بین برده، تمام سال منتظر آن‌ نشسته بودیم، آن را از بین برد، اکنون دست زیر الاشه نشستیم."

شیرولی امید، باشندۀ مرکز ولایت کنر در مورد خسارات وارده به این ولایت می‌گوید:

"در مرکز باران بسیار شدید بود و بسیار دوام کرد، در بسیاری مناطق به مردم زیان‌های مالی و جانی رسانده است، زمین‌های بسیاری از مردم هم تخریب شده است."

این سیلاب‌زد‌گان از حکومت طالبان و سازمان‌های کمک‌رسان می‌خواهند که به آنان کمک کنند.

سیلاب زدگان در ولایات مختلف افغانستان خواهان دریافت کمک های اضطراری اند
سیلاب زدگان در ولایات مختلف افغانستان خواهان دریافت کمک های اضطراری اند

وزارت دولت در امور رسید‌گی به حوادث حکومت طالبان می‌گوید، به کمک نهادهای امدادرسان به آسیب‌دید‌گان سیلاب‌های اخیر کمک می‌کنند.

همزمان سفارت ایتالیا برای افغانستان به روز سه‌شنبه در صفحۀ ایکس خود نوشته است که سیلاب‌های اخیر در افغانستان نیاز به حمایت از افغانان را و همکاری در زمینۀ علل و تاثیرات تغییرات اقلیمی در سراسر جهان را برجسته می‌کند.

این درحالیست که از عید سعید فطر به این سو، باران‌های شدید و سیلاب‌ها در بیشتر ولایت‌های افغانستان خسارات مالی و تلفات جانی به جا گذاشته است.

ادارۀ هواشناسی وزارت تراسپورت و هوانوردی حکومت طالبان پیش‌بینی کرده است که امروز ۲۹ حمل ولایات هرات، فراه، نیمروز، هلمند، کندهار، زابل، پکتیکا، خوست، پکتیا، غزنی، بامیان، دایکندی، ارزگان و غور گواه باران‌های شدید، رعدوبرق و جاری شدن سیلاب‌ها خواهند بود.

XS
SM
MD
LG