لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

بانک جهانی: منع کشت کوکنار در افغانستان به دهقانان یک میلیارد دالر زیان رسانده است


تصویر آرشیف: روند تخریب کشتزار های کوکنار در افغانستان
تصویر آرشیف: روند تخریب کشتزار های کوکنار در افغانستان

بانک جهانی با ارزیابی وضعیت اقتصادی افغانستان، گزارش داده که امسال برعکس سال گذشته، اقتصاد افغانستان با مشکلاتی همراه خواهد بود.

از این عوامل بدتر شدن وضعیت اقتصادی، منع کشت کوکنار در افغانستان و عدم ارایه کشت بدیل به دهقانان گفته شده است.

در گزارش بانک جهانی آمده که منع کشت کوکنار بالای عاید دهقانان تاثیرات بد بجا گذاشته و دهقانانی که در گذشته کوکنار کشت میکردند، در دو سال اخیر با منع کشت کوکنار توسط طالبان، آنان سالانه از عاید بیش از یک میلیارد دالر محروم شده اند.

در ادامه گزارش بانک جهانی آمده که:

" منع کشت کوکنار از سوی طالبان سبب شده که دهقانان از عاید یک اعشاریه سه میلیارد دالر در سال محروم شوند. این مقدار هشت فیصد عاید ناخالص افغانستان را تشکیل میدهد. با کاهش (۹۵) در صد کشت کوکنار، چهار صد و پنجاه هزار شغل در بخش زراعت از دست رفته است."

دهقانان از عدم دسترسی به کشت بدیل شکایت دارند
دهقانان از عدم دسترسی به کشت بدیل شکایت دارند

دهقانان نیز در صحبت با رادیو آزادی شکایت دارند که با وجود تعهد حکومت طالبان و جامعه جهانی، با گذشت دو سال از منع کشت کوکنار، آنان هیچ کمک بدیل را دریافت نکرده اند.

محمد ایوب رفیقی، یک تن از زمینداران تایید میکند که منع کشت کوکنار دهقانان را با مشکل روبرو کرده، اما وی این ادعای بانک جهانی را رد میکند که دهقانان در سالهای گذشته بیش از یک میلیارد دالر از درک کوکنار عاید داشتند.

" مقداری را که اینها اعلان میکنند و آنچه را ما می بینیم، تقریباً دو فیصد آن در افغانستان می ماند، چون این پول خیلی زیاد است و خارجیها آن را به خارج از افغانستان می برند. خارجیها در این دست دارند، چطور امکان دارد که اینها در ده سال پانزده میلیارد دالر را مصرف میکنند، اما با این همه مصرف کشت از پنجصد تن، به شانزده هزار تُن افزایش میابد. این گپ منطقی نیست."

حکومت طالبان در سومین سال پیهم عملیات تخریب مزارع کشت کوکنار در ولایتهای مختلف افغانستان را ادامه میدهد.

معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله میگوید که در یک سال گذشته نظامیان آنان سیزده هزار هکتار زمین را از کشت کوکنار پاکسازی کرده اند.

یکی از کشتزار های کوکنار در افغانستان
یکی از کشتزار های کوکنار در افغانستان

در این میان اما متین قانع، سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان از عدم همکاری جامعه جهانی نیز انتقاد میکند.

" با وجودی که تعهد کردند که همکاری میکنند، متاسفانه هیچ همکاری نشده است، ولی امارت اسلامی افغانستان دار و ندار، و اکثریت بودجه خود را، عاید برخی معادن را صرف تداوی معتادان و مبارزه با این پدیده شوم کرد."

انتقاد حکومت طالبان از عدم همکاری های جامعه جهانی در مبارزه با مواد مخدر در حال است که به شمول ایالات متحده امریکا، جاپان و اتحادیه اروپا کمکها در بخش مبارزه با مواد مخدر را از سال ۲۰۲۲ به اینسو با افغانستان از سر گرفته اند.

سازمان ملل متحد میگوید که به منظور موثریت بیشتر آن، اکثریت این کمکها از طریق ادارههای این سازمان به مصرف می رسد.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG