لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

رد ادعای پاکستان؛ طالبان: پلان حمله به انجنیران چینی در قلمرو افغانستان طرح نشده بود


نیروهای سرحدی طالبان در نزدیکی مرز با پاکستان
نیروهای سرحدی طالبان در نزدیکی مرز با پاکستان

وزارت دفاع حکومت طالبان ادعای اردوی پاکستان را که گویا حمله ماه مارچ بر انجنیران چینی در افغانستان طرح ریزی شده بود، به شدت رد کرده و آنرا اظهارات غیرمسئولانه و دور از واقعیت خوانده است.

عنایت الله خوارزمی، سخنگوی این وزارت به روز چهارشنبه(۸ می) در پیامی صوتی که در صفحه انترنتی وزارت دفاع طالبان نشر شد، گفت که انجنیران چینی در منطقه ای که امنیت آن به شدت توسط اردوی پاکستان مدیریت می شود، هدف حمله قرار گرفتند:

" خیبر پختونخوا منطقه ای است که تحت پوشش شدید امنیتی اردوی پاکستان قرار دارد. هدف قرار دادن شهروندان چینی در این منطقه نشان دهنده ضعف نهادهای امنیتی پاکستان یا همکاری آنها با مهاجمان است که در هر دو صورت مسئولیت آن متوجه پاکستان می شود."

خوارزمی افزود که مقصر دانستن افغانستان برای چنین رویدادی، تلاش ناموفق به هدف انحراف توجه از حقیقت موضوع است.

منطقه یی که موتر انجنیران چینی هدف قرار گرفت و موتر به داخل دره سقوط کرد
منطقه یی که موتر انجنیران چینی هدف قرار گرفت و موتر به داخل دره سقوط کرد

در حمله ۲۶ مارچ، پنج انجنیر چینی و راننده پاکستانی شان در یک حمله انتحاری در منطقه بشام در ناحیه شنگل ایالت خیبر پختونخوا کشته شدند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است.

جنرال احمد شریف سخنگوی اردوی پاکستان روز سه شنبه در یک نشست خبری در اسلام آباد گفت که این حمله در افغانستان طراحی و موتر استفاده شده در این حمله نیز از افغانستان آمده بود.

او همچنین فرد مهاجم را شهروند افغانستان دانست و گفت که در پیوند به این حمله چهار مظنون بازداشت شده اند اما او مدرکی برای ادعایش ارائه نکرد.

انجنیران چینی مشغول ساختن بند آب و نیروگاه برق در منطقه بشام بودند.

سخنگوی وزارت دفاع حکومت طالبان گفته که در این مورد به دولت چین اطمینان داده اند و به گفته اش، پیکنگ نیز این واقعیت را درک کرده که افغان ها در چنین رویداد ها دست ندارند.

خوارزمی همچنین پاکستان را به حمایت از داعش متهم کرد و گفت که آنها موارد زیادی دارند که جنگجویان داعش از خاک پاکستان به افغانستان آمده اند و حملات را در آنجا طرح ریزی کرده اند. به گفتۀ سخنگوی وزارت دفاع طالبان، پاکستان باید در این مورد پاسخگو باشد.

گروه داعش مسئولیت بسیاری از حملات مرگبار در افغانستان را در نزدیک به سه سال گذشته که طالبان در قدرت اند، پذیرفته است.

افراسیاب ختک، آگاه مسایل سیاسی به این باور است که اتهام های اسلام آباد و کابل یک بازی بزرگ است و ممکن است درگیری لفظی میان دو جانب شدت یابد:

" فکر می کنم حالا مراحل دیگر بازی آغاز می شود. این ها حالا در تلاش استند تا مخالفان طالبان را در کنترول خود بگیرند و یک جنگ جدید را به راه بیاندازند. طالبان هم این را می دانند و آنها هم سازمان های تروریستی را که در افغانستان نزد خود دارند، آنها هم بخشی از این بازی استند. جنرالان پاکستان یک بخش بازی استند، طالبان بخش دیگر آن استند. فکر می کنم که این مساله خیلی وسیع و بزرگتر از منطقه ماست. فکر می کنم این تنش میان ابر قدرت هاست."

افراسیاب ختک، آگاه مسایل سیاسی
افراسیاب ختک، آگاه مسایل سیاسی

آقای ختک معتقد است که به دلیل درگیری، روابط طالبان با پاکستان به طور جدی بدتر شده.

پیش از تسلط طالبان بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱، گفته می شد که پاکستان از حامیان سرسخت این گروه بود.

در آن هنگام پاکستان متهم می شد که در قلمروش به طالبان پناهگاه داده و به شدت از آنها حمایت می کند.

اما پس از حاکمیت دو باره بر افغانستان، و با افزایش ناامنی ها در پاکستان که تحریک طالبان پاکستان بیشتر مسئول آن دانسته می شود، روابط دو جانب به شدت بدتر شده است.

اسلام آباد همچنین طالبان افغانستان را به حمایت قوی از تحریک طالبان پاکستان متهم می کند، اتهامی که حکومت طالبان آنرا همواره رد کرده است.

عنایت الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع حکومت طالبان در پیام صوتی روز گذشته، ثبات و امنیت پاکستان را به نفع افغانستان و منطقه خواند و گفت که به برادری و روابط نیک مردم دو کشور باورمند استند.

XS
SM
MD
LG