لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

مسوولان محلی: امسال در ولسوالیهای کوکنار کشت شده که در چند سال گذشته کشت در آن صفر بود


تصویر آرشیف : یکی از کشتزار های کوکنار درافغانستان
تصویر آرشیف : یکی از کشتزار های کوکنار درافغانستان

فصل بعدی کشت کوکنار در مناطق سردسیر افغانستان در راه رسیدن است، اما حکومت طالبان تا حال درگیر تخریب مزارع فصل قبلی، یعنی کشتزارهای فصل زمستان است.

مسوولان محلی حکومت طالبان تایید میکنند که برخلاف توقع آنان، امسال در ولایات و ولسوالی های کوکنار کشت شده که در سالهای گذشته این مناطق عاری از کشت کوکنار اعلان شده بودند.

شیندند، زیر کوه، پشت کوه، زاول، غوریان و زنده جان از جمله سیزده ولسوالی هرات است که امسال به پیمانه وسیع در آنها کوکنار کشت شده و طالبان عملیات تخریب آنها را آغاز کرده اند.

حیات الله روحانی، مدیر مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه هرات میگوید، با وجود اطلاع آنان به مردم در رابطه به منع کشت کوکنار، دهقانان به خواست آنان توجه نکرده اند:

" سه هفته شده که کمپاین تخریب مزارع کوکنار را در ولسوالیها آغاز کردیم، در آنجا با مسوولین جلسه برگزار کردیم و در این چند روز سی جریب زمین را از بته های کوکنار پاکسازی کردیم."

رهبر حکومت طالبان در ۱۶ ماه حمل سال ۱۴۰۱ با دادن یک حکم کشت، تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر را در افغانستان منع اعلان کرد.

هرچند سازمان ملل متحد سال گذشته اعلان کرد که کشت کوکنار در افغانستان ۹۵ در صد کاهش یافته و حکومت طالبان بر صفر شدن آن تاکید دارد، اما ظاهراً با کاهش نسبی در سال گذشته، امسال بار دیگر کشت آن افزایش یافته است.

ولایت تخار در سال ۱۳۹۶ عاری از کشت کوکنار اعلان شد، اما امسال به شمول تالقان مرکز این ولایت، در چندین ولسوالی آن کوکنار کشت شده است.

عبیدالله امینزاده، والی حکومت طالبان برای تخار از دهقانان میخواهد که کوکنار کشت نکنند و کشتهای موجود شان را نیز خود شان تخریب کنند:

" حکومت به از بین بردن بتههای کوکنار مصمم است و خواست من از مردم همین است که خود شان کشتهای شان را تخریب کنند."

در زمان جمهوریت وزارت داخله تشکیلات منظم تخریب مزارع کوکنار را ایجاد کرده بود، اما حال با منحل شدن این تشکیلات، نظامیان طالبان با وسایل خیلی ابتدایی به تخریب مزارع کوکنار اقدام میکنند.

به تازه گی حکومت طالبان در برخی ولایات تیمهای دوا پاشی را استخدام کرده و این تیم ها با استفاده از مواد کیمیاوی کشت زارهای کوکنار را از بین می برند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG