لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۸

«اوچا» از کمبود بودجه برای ادامه فعالیت های بشری در افغانستان هشدار داد


روند توزیع کمک های بشری سازمان ملل در یکی از ولایات جنوب افغانستان
روند توزیع کمک های بشری سازمان ملل در یکی از ولایات جنوب افغانستان

دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ ملل متحد ( اوچا) می‌گوید که کمبود بودجه بین ماه‌های اپریل تا جون سال روان میلادی سبب توقف کمک‌رسانی در بخش سرپناه، صحت، مواد خوراکی و تغذیه، حفاظت و آموزش در افغانستان خواهد شد.

در گزارش اوچا که روز یک‌شنبه منتشر شده، آمده است، بودجۀ اضافی برای رساندن کمک‌ها، حمل و نقل و تحویل آنها به نقاط دوردست هم بسیار مهم است.

به بیان اوچا، این بودجه به رساندن کمک‌ها اساسی به مناطقی با نیازمندی بالا کمک می‌کند.

در این گزارش آمده است، بخش‌هایی که به دلیل کمبود بودجه با خطر بالای توقف روبه‌رو هستند شامل امنیت غذایی، زراعت، سرپناه اضطراری و بازسازی سرپناه در افغانستان می‌شوند.

اوچا هشدار داده است که بودجه کافی برای حمایت از کلینیک های صحی و بخش های مراقبت صحی در افغانستان در اختیار ندارد
اوچا هشدار داده است که بودجه کافی برای حمایت از کلینیک های صحی و بخش های مراقبت صحی در افغانستان در اختیار ندارد

اوچا گفته است که بخش صحت و خدمات اضطراری صحی در سطح متوسط خطر و اما بخش آموزش، حمایت اطفال، آب، ضدعفونی و تابلیت‌های کلورین در سطح پائین خطر توقف در جریان ماه‌های اپریل تا جون قرار دارند.

در این گزارش آمده است که ۵۴.۲ میلیون دالر برای رسیدگی به نیازمندی امنیت غذایی و زراعت به ۱۷ میلیون افغان نیاز است، درحالیکه در حال حاضر بودجۀ موجود تنها برای ۳.۱ میلیون تن در کشور بین ماه‌های اپریل تا جون کفایت می‌کند.

این درحالیست که نیازمندی بخش کمک‌های تغذیه ۳۶.۳ میلیون دالر خوانده شده تا برای نیازمندی‌های تغذیه در این مدت رسیدگی شود.

برخی نیازمندان به رادیو آزادی می‌گویند، به دلیل اوضاع نا به سامان اقتصادی و نبود کار به کمک‌های بیشتر غذایی ضرورت دارند.

یک زن از ولایت کابل که نخواست نامش در گزارش منتشر شود، می‌گوید که او سرپرست خانواده‌اش است و سه سال می‌شود که بیکار است:

"من سه سال می‌شود که بیکار هستم. شرایط روز به روز برایم تنگ‌تر می‌شود. یک نفقۀ خوب برای فامیل نمی‌توانم تهیه کنم. بیکاری به اوج خود رسیده، شرایط اقتصادی هر روز بدتر می‌شود و مردم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند."

فریده، یک زن دیگر از ولایت ننگرهار به رادیو آزادی می‌گوید، تا اکنون برایش کمک نشده است:

"تا اکنون هیچ کمکی از طرف موسسات یا دولت برای ما نشده است. من برخی از صنایع دستی را می‌سازم و آن را به فروش می‌رسانم، با پول همان زندگی را می‌گذرانم."

لاری های برنامهٔ جهانی غذا که کمک های بشری را به مناطق دور افتاده افغانستان منتقل می کنند
لاری های برنامهٔ جهانی غذا که کمک های بشری را به مناطق دور افتاده افغانستان منتقل می کنند

یک مسوول برنامۀ جهانی غذا (WFP) اخیراً به رادیو آزادی گفته اند که این سازمان ناچار است که کمک‌های غذایی خود را پس از ماه می متوقف کند.

ضیاءالدین صافی، سخنگوی این سازمان گفت که به دلیل کمبود شدید بودجه، برنامۀ جهانی غذا در ماه جون تنها قادر به کمک اضطراری به نیم میلیون نفر خواهد بود.

این هشدارها از کاهش و قطع کمک‌ها در حالی مطرح می‌شود که بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ ملل متحد، از میان ۲۳.۷ میلیون نیازمندان در افغانستان، بیشترین آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

به گفتۀ این اداره، از میان ۳.۱ میلیارد دالر بودجۀ مورد نیاز برای ارائۀ کمک‌های بشردوستانه در افغانستان در سال ۲۰۲۴ تا به حال تنها ۱۵.۸ درصد آن را دریافت کرده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG