لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

موج سرما در برخی از ولایات افغانستان صد ها هزار تن را تحت تاثیر قرار داده است


تصویر آرشیف: هوای سرد - افغانستان
تصویر آرشیف: هوای سرد - افغانستان

درحالی که امروز و فردا بارش باران و جاری شدن سیلاب‌های شدید در ولایات مختلف افغانستان پیش‌بینی شده است، فدراسیون جهانی صلیب و جمعیت حلال احمر (آی اف آر سی) می‌گوید، امواج سرد پس از زمستان در افغانستان در نزدیک به ۱۸ ولایت بیش از ۳۰۰هزار تن را تحت تاثیر قرار داده است.

در یک گزارش این فدراسیون که روز پنج‌شنبه منتشر شده آمده است که با تلف شدن هزاران مواشی خانواده‌ها و معیشت آن‌ها به گونهٔ قابل توجهی متضرر شده‌اند.

در گزارش بدخشان، بادغیس، بلخ، فراه، فاریاب، غور، هرات، جوزجان، کندز، نورستان، ننگرهار، سرپل، ارزگان و زابل از جمله ولایت‌ها گفته شده که در نتیجهٔ باران‌ها اخیر بیشتیرین آسیب را دیده‌اند.

تخریبات ناشی از سیلاب ها در ولایت غور
تخریبات ناشی از سیلاب ها در ولایت غور

فدراسیون جهانی صلیب سرخ و جمعیت حلال احمر رویداد‌های ماه مارچ سال روان را به مثابهٔ موج‌های سرد جنوری سال گذشتهٔ ۲۰۲۳ عنوان کرد که افراد زیادی از اثر آن متضرر شده بودند.

در گزارش آمده است که به علت باران‌ها و امواج سرد، ۷۰ تن در ولایت‌های مختلف جان باخته‌اند.

ملا جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان پیش از این در ۲۹ ماه حمل به رسانه‌ها گفته بود که باران‌ها اخیر جان ۷۰ تن را گرفته و ۵۶ تن دیگر زخمی شده‌اند، اما او در مورد آمار تازه به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

در گزارش فدراسیون جهانی صلیب سرخ و جمعیت حلال احمر، ولایت شرقی نورستان از همه آسیب پذیر تر عنوان شده زیرا به گفتهٔ گزارش، پیش از سیلاب‌های اخیر در رویداد فرو ریتختن کوه ۲۵ تن جان باختند، ۲۰ خانه ویران شدند و نزدیک به ۳۵۰ خانواده بی‌جا شدند.

این درحالی‌ست که در دو هفتهٔ گذشته در تقریبا همه ولایت‌ها افغانستان درنتیجهٔ باران‌ها و سیلاب‌عای شدید ده‌ها تن جان باختند و صدها خانه ویران شدند.

برخی از آسیب دیدگان خواستار کمک هستند.

عبدالستارایوبی، از بزرگان قومی در ولسوالی ناری ولایت کنر به رادیو آزادی گفت:

«کشت‌زارها از بین برده شده‌اند، مواشی به اندازهٔ زیاد تلف شده‌اند که تعداد شان به ۱۵۰ می‌رسد، مساجد تخریب شده‌اند، خانه‌های مردم فروریخته و برخی مکاتب نیز خسارت دیده‌اند.»

آسیب دیده گان سیلاب ها و باران های اخیر در افغانستان خواهان رسیده گی به مشکلات و دریافت کمک هستند
آسیب دیده گان سیلاب ها و باران های اخیر در افغانستان خواهان رسیده گی به مشکلات و دریافت کمک هستند

اسلام‌الدین، باشندهٔ ولسوالی لالپوری ننگرهار به رادیو آزادی گفت:

«تااکنون با ما هیچ نوع کمک صورت نگرفته است، سیلاب‌ها خانه‌ها ما را ویران کرده است، کشت‌زارهای ما را از بین برده است، مواشی ما تلف شده‌اند، امیدواریم صدای ما شنیده شود و موسسه و حکومت دست ما را بگیرند.»

فدراسیون جهانی صلیب سرخ و جمعیت حلال احمر همچنان در گزارش خود گفته است که هنوز در مناطق آسیب پذیر به ویژه جاهای که به علت تغیرات اقلیمی و رویدادهای اخیر بیشتر آسیب دیده‌اند نیاز به کمک‌های بشری است و مردم به حمایت طولانی درازمدت نیاز دارند.

این درحالی‌ست که ادارهٔ هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان امروز جمعه و فردا در بسیاری از ولایت‌های افغانستان بارش برف و باران و جاری شدن سیلاب‌های شدید را پیش‌بینی کرده.

این اداره در صفحهٔ ایکس خود (تویتر سابق) نوشته است که در برخی مناطق سطح باران از ۲۰ الی ۵۵ ملی متر خواهد بود.

XS
SM
MD
LG