لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

یک طرح تازه از سوی حماس به هدف تامین آتش بس طولانی به اسرائیل پیشنهاد شد


برخی از جنگجویان گروه حماس
برخی از جنگجویان گروه حماس

یک مقام ارشد سیاسی حماس که توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده، می گوید که این گروه مایل است با یک آتش بس پنج ساله یا بیشتر از آن با اسرائیل، موافقت کند.

خلیل الحیه دیروز چهارشنبه ( ۲۴ اپریل ) در گفتگو با خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت، آنها در صورت آتش بس سلاح های خود را به زمین می گذارند و این گروه به یک حزب سیاسی تبدیل می شود و آن در صورت تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی در امتداد مرز های قبل از سال ۱۹۶۷ میلادی خواهد بود.

جنگ میان اسرائیل و حماس در هفتم ماه اکتوبر سال ۲۰۲۳ در نوار غزه زمانی آغاز شده که جنگجویان این گروه تندرو بر مناطقی در اسرائیل حمله کردند،طبق آمار اسرائیلی حدود ۱۲۰۰ تن را کشتند و ۲۴۰ تن دیگر را گروگان گرفتند.

قوای اسرائیلی در بخشی از شهر غزه
قوای اسرائیلی در بخشی از شهر غزه

به دنبال آن، اسرائیل عملیات نظامی را در نواز غزه آغاز کرد که نزدیک به شش و نیم ماه از آن می گذرد و در نتیجه آن هزاران تن کشته و زخمی شده اند.

این مقام گروه حماس در حالی از آتش بس سخن می گوید که مذاکرات در باره برقراری آتش بس ماه هاست که به بن بست مواجه شده .

خلیل الحیه در مذاکرات آتش بس و رهایی زندانیان اسرائیلی، از جانب این گروه فلسطینی نمایندگی می کرد و هر از گاهی در باره صلح و آشتی و برخی مسایل جنجالی هم سخن گفته است.

گزارش می گوید که به نظر می رسد، پیشنهاد مشروط حماس برای کنار گذاشتن اسلحه ، یک انعطاف پذیری قابل توجهی از سوی این گروه شبه نظامی پنداشته می شود که رسماً متعهد به نابودی اسرائیل می باشد.

اما بعید به نظر می رسد، اسرائیل که نابود کردن حماس را، تعهد کرده، به این پیشنهاد توافق کند.

زیرا که حکومت صدراعظم بنیامین نتنیاهو ، به تشکیل یک دولت فلسطینی در مناطق اشغالی که در نتیجهٔ جنگ سال ۱۹۶۷ بدست آورده، موافق نیست.

خلیل الحیه در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتد پرس در استانبول گفت که حماس می خواهد با گروه رقیب اش جنبش آزادی بخش فلسطین که در کرانه غربی حاکمیت دارد، یکجا شود و حکومت مشترک تشکیل دهد.

او گفت که حماس بر اساس قطعنامه های بین المللی، تشکیل یک دولت فلسطینی کاملا مستقل در کرانه غربی و نوار غزه و بازگشت پناهجویان فلسطینی به مرزهای قبل از سال ۱۹۶۷ را، می پذیرد.

در نتیجه بمباران و طولانی شدن جنگ، شهر غزه تقربیا به ویرانه مبدل شده است
در نتیجه بمباران و طولانی شدن جنگ، شهر غزه تقربیا به ویرانه مبدل شده است

به گفته آقای الحیه، اگر این کار انجام شود، حماس خود را خلع سلاح خواهد کرد.

اسرائیل وتشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه غربی که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده، تا کنون به این پیشنهاد حماس واکنش نشان ندادند.

حماس در سال ۲۰۰۷ ، یک سال پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی غزه، خود را از تشکیلات خودگردان فلسطین جدا کرد و کنترول غزه را به دست گرفت.

تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس امیدوار است که در کرانه غربی و بیت المقدس شرقی که اسرائیل پس از جنگ شرق میانه در سال ۱۹۶۷ آن را به تصرف خود در آورد و همچنان نوار غزه، یک دولت مستقل ایجاد کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG