لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

رئیس جمهور ترکیه با رهبر حماس دیدار و در مورد جنگ غزه با وی صحبت کرد


رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه در دیدار با اسماعیل هنیه رهبر گروه حماس
رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه در دیدار با اسماعیل هنیه رهبر گروه حماس

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روزشنبه(۲۰ اپریل) در شهر استانبول با اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس، ملاقات کرد.

حماس از سوی ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته شده است.

براساس شبکۀ تلویزیونی تی. آر. تی(TRT) در این ملاقات، در مورد تلاشها برای دستیابی به آتشبس در نوار غزه و ارسال کمکهای بشری به آن منطقه گفتگو شده است.

این ملاقات درحالی صورت گرفت که براساس خبرگزاری دی. پی. ای جرمنی، اردو و پولیس سرحدی اسرائیل در یک عملیات بزرگ نظامی در کرانه غربی، حداقل ۱۰ مرد مسلح را کشته اند.

جنگ در غزه منجر به تخریب بخش اعظم از شهر شده است
جنگ در غزه منجر به تخریب بخش اعظم از شهر شده است

پیش از این رسانه های فلسطینی و وزارت صحت فلسطین از کشته شدن ۲ تن و زخمی شدن ۷ دیگر در این عملیات نظامی که روز گذشته آغاز شد، خبر داده بودند.

بر اساس گزارش رسانه های فلسطینی که به طور رسمی تایید نشده، محمد جابر قوماندان محلی گروه جهاد اسلامی فلسطین، نیز در زمرۀ کشته شدگان است.

خبرگزاری فلسطینی"وفا" دیروز گزارش داد که به ندرت اطلاعاتی از منطقۀ محاصره شده، که اینترنت نیز در آن قطع شده، وجود ندارد.

سخنگوی اردوی اسرائیل روزشنبه(۲۰ اپریل) گفت که هشت عسکر اسرائیلی و یک تن از اعضای واحد مخفی پولیس سرحدی نیز در اثر درگیری در کمپ آوارگان"نور شمس" در "طولکرم" زخمی شده اند. به گفتۀ او نیروهای اسرائیلی با فیرهایی مرمی و مواد منفجره هدف حمله قرار گرفتند.

به گفته اردوی اسرائیل، در مجموع هشت فرد مظنون تحت تعقیب دستگیر شده اند، مواد منفجره خنثی شده، ساختمان های متعدد مورد تلاشی قرار گرفته و یک کارگاه مواد منفجره از بین برده شده است.

اما رسانه های فلسطینی ادعا کرده اند که اردوی اسرائیل در عملیات خود خسارات زیادی را به سرک ها و سیستم آب و برق وارد کرده و خانه های زیادی را ویران کرده است.

اطلاعات هر دو جانب به طور مستقل قابل تأیید نبوده است.

مردم در غزه بیشتر از پیش به کمک های بشری محتاج شده اند
مردم در غزه بیشتر از پیش به کمک های بشری محتاج شده اند

به گفته وزارت صحت نوار غزه که در کنترل حماس قرار دارد، از ۷ اکتبر سال گذشته تا اکنون حدود ۴۵۰ فلسطینی در کرانه غربی کشته شده اند.

خبرگزاری رویترز از قول وزارت صحت فلسطین گفته که از آغاز حملۀ اسرائیل بر نوار غزه تا اکنون حداقل ۳۴۰۴۹ فلسطینی کشته و ۷۶۹۰۱ تن دیگر زخمی شده اند.

اسرائیل در جریان جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ میلادی کنترل کرانه غربی و بیت المقدس شرقی را به دست گرفت.

فلسطینی ها ادعای این سرزمین ها را برای ایجاد کشور خود با پایتخت بیت المقدس شرقی دارند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG