لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

یک نهاد سازمان ملل در فلسطین خواهان از سرگیری کمک ها و ادامه فعالیت برای نیازمندان شد


بخشی از کمک های بشری به باشنده گان غزه
بخشی از کمک های بشری به باشنده گان غزه

فیلیپ لازارینی رئیس ادارۀ سازمان ملل متحد برای فلسطینی ها از کشورهای جهان و نهاد های کمک کننده خواست که پس از گزارش تیم حقیقت یاب، کمک و همکاری شان را با این اداره از سر بگیرند.

فیلیپ لازارینی، روزسه شنبه در کنفرانس خبری گفت:

"ما از این گزارش و از پیشنهادات شما استقبال می کنیم و متعهد به اجرای آنها هستیم. امیدوارم که با این گزارش و اقداماتی که در نظر داریم، بتوانیم اعتماد آخرین نهاد های تمویل کننده را جلب کنیم تا به حیث حامی مالی و متحد این اداره بازگردند."

فلیپ لازینی رئیس اداره امداد رسان سازمان ملل برای فلسطینی ها
فلیپ لازینی رئیس اداره امداد رسان سازمان ملل برای فلسطینی ها

گروه حماس که از سوی ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته می شود، در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به اسرائیل حمله کرد. پس از این حمله، اسرائیل حملات خود را بر نوار غزه برای نابودی حماس آغاز کرد که هنوز هم ادامه دارد.

در آن زمان اسرائیل اتهام وارد کرده بود که ممکن است شماری از کارمندان ادارۀ سازمان ملل متحد برای فلسطین ها به جنگجویانی که بر اسرائیل حمله کرده بودند کمک کرده باشند، اما اسرائیل تا هنوز شواهدی را برای اثبات این ادعای خود ارائه نکرده است.

پس از این اتهام، با وصف شرایط دشوار در نوار غزه و فلسطینی ها، بسیاری از کمک کنندگان بین المللی، کمک هایشان را با این ادارۀ سازمان ملل متحد به حالت تعلیق درآورده اند.

برای بررسی این ادعا، یک هیئت حقیقت یاب به سرپرستی کاترینا کولونا، وزیر امور خارجه سابق فرانسه، چندین ماه تحقیقاتی را انجام داد و روز دوشنبه یافته هایش را منتشر کرد.

روند توزیع کمک ها به باشنده های نیازمند غزه
روند توزیع کمک ها به باشنده های نیازمند غزه

در این گزارش گفته شده که تیم حقیقت یاب به برخی مسائل مربوط به بی طرفی سازمان ملل متحد در قبال فلسطینی ها دست یافته است.

پس از این اعلامیه، استرالیا، کانادا، فنلند، جرمنی، ایسلند، چاپان و سویدن از سرگیری کمک هایشان خبر دادند، اما شماری از کشورها مانند ایالات متحده امریکا و بریتانیا همچنان در حال بررسی تصمیم خود هستند که از سرگیری کمک ها را آغاز کنند، یاخیر.

یانز لینارچیچ، هماهنگ کننده کمکهای بشری اتحادیه اروپا و و آسپن بارت اید، وزیر امور خارجه ناروی و رئیس بخش مدیریت بحران ها از کمک کنندگان خواسته اند که به حمایت و تأمین مالی ادارۀ سازمان ملل متحد برای فلسطینی ها ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG