لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارش وضعیت حقوق بشری افغانستان را بررسی میکند


تالار برگزاری جلسات شورای حقوق بشر افغانستان
تالار برگزاری جلسات شورای حقوق بشر افغانستان

شورای حقوق بشری سازمان ملل متحد گفته که قرار است گزارش حقوق بشری افغانستان از سوی گروه کاری دوره‌ای بررسی بین‌المللی (یو پی آر) به تاریخ ۲۹ ام اپریل ارزیابی شود.

در اعلامیه آمده است که این نشست ارزیابی الی تاریخ دهم می ادامه خواهد داشت.

نخستین بررسی حقوق بشری افغانستان در سال ۲۰۰۹ میلادی در‌ماه می، دومین در سال ۲۰۱۴ میلادی و سومین بار آن در سال ۲۰۱۹ میلادی انجام شد.

محب‌الله نایب، مسؤل بخش حقوق بشری نمایندگی دایمی نظام جمهوری مخلوع افغانستان در جینوا در این مورد به رادیو آزادی گفت:

«سه سند ارائه شده است، یکی آن گزارش نهاد‌های حقوق بشری غیر دولتی است، دیگر آن گزارش مشترک بخش‌های مختلف سازمان ملل متحد است و سومی آن گزارش ملی است که به گونهٔ مشترک از سوی نمایندگی دایمی افغانستان در‌جینوا با نهاد‌های مختلف حقوق بشری تهیه شدت است.»

نصیر احمد اندیشه، نمایندهٔ دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد
نصیر احمد اندیشه، نمایندهٔ دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

او می‌گوید، نصیر احمد اندیشه، نمایندهٔ دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هئیت افغانستان را رهبری خواهد کرد.

نمایندگان بروندی، هند و هالند گزارش بررسی افغانستان را ارائه می‌کنند.

در همین حال، شماری از فعالان حقوق زن می‌خواهند که این نشست باید تنها با نشر یک اعلامیه اکتفا نکند بلکه در بخش تامین حقوق بشری در افغانستان اقدام انجام دهند.

مریم معروف آروین، مسؤل جنبش شنبه‌های ارغوانی در این مورد به رادیو آزادی گفت:

«بجای این که نشست یاد شده بت نشر یک اعلامیه و‌نصیحت‌ها به طالبان به پایان برسد، نیاز است که به هدف تامین حقوق تصمیم گرفته شود که بالای طالبان فشار وارد شود، تا حقوق بشر در افغانستان تامین شود.

بررسی دوره‌ای بین‌المللی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد (یو پی آر) یک‌ پروسهٔ ویژه است که در آن ریکارد حقوق بشری ۱۹۳ کشور‌ عضو سازمان ملل متحد بررسی دوره‌ای می‌شود.

گروه کاری دوره‌ای بررسی بین‌المللی شورای حقوق بشری سازمان مال متحد (یو پی آر) درحالی برای چهارمین بار گزارش حقوق بشری افغانستان را ارزیابی می‌کند که از نزدیک به سه سال گذشته طالبان بر این کشور حاکم اند، گروهی مه به اساس گزارش‌های مختلف، به گونهٔ گسترده متهم به نقض حقوق بشری هستند.

طالبان به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم استند
طالبان به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم استند

روز گذشته سازمان عفو بین‌الملل در یک گزارش گفت، درحالی که افغانستان با بحران بشری و فاجعه اقتصادی رو‌به‌رو است، مردم افغانستان شدیدا سرکوب و حقوق بشری شان نقض می‌شود.

در گزارش آمده بود که طالبان محدویت‌های روز افزون را بر زنان وضع کرده‌اند که ظاهرا هدف شان حذف زنان از زندگی اجتماعی است.

از سوی ام وزارت خارجهٔ ایالات متحدهٔ امریکا، به تاریخ ۲۳ام اپریل در گزارش سالانهٔ خود از رفتار تعبیض آمیز و خشونت طالبان با زنان پرده برداشته است.

در یک بخش از این گزارش همچنان آمده است که در شمال افغانستان در زندان‌های حکومت طالبان پس از تجاوز جنسی بر ۹۰ زن ۱۶ تن شان باردار شده‌اند.

هرچند حکومت طالبان با ابراز واکنش در مورد این گزارش گفت که حقوق‌ افغان‌ها در چهارچوب شریعت اسلام تعریف و‌تضمین است، اما حکومت طالبان در مورد ادعای این گزارش مبنی بر تجاوز جنسی بر زنان در زندان‌ها و باردار شدن آن‌ها واکنش نشان نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG