لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۹

کرن دیکر: افغانستان در معرض تغییرات مدهش اقلیمی قرار گرفته و نیاز به کمک دارد


تصویر آرشیف: خشکسالی و تغییرات اقلیمی در افغانستان
تصویر آرشیف: خشکسالی و تغییرات اقلیمی در افغانستان

کرن دیکر، شارژدافیر سفارت ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان می‌گوید که افغانستان در خط مقدم مبارزۀ جهانی علیه تغییرات اقلیمی قرار دارد و نیاز است که برای معکوس کردن اثرات مخرب اقلیمی و ایجاد آیندۀ بهتر همه تلاش کنند.

کرن دیکر ناوقت روز دوشنبه به مناسب ۲۲ اپریل، روز زمین در صفحۀ ایکس خود نوشته است که این روز برای آنان خاطر‌نشان می‌سازد که نجات کرهٔ زمین وظیفه همۀ آنان است و اقدامات کوچک باعث ایجاد تفاوت بزرگ می‌شود.

او همچنان بر اهمیت تلاش‌های مشترک برای کاهش اثرات اقلیمی و تقویت آیندۀ پایدار تأکید کرده است.

کرن دیکر شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان
کرن دیکر شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان

این درحالیست که باران‌های شدید و جاری شدن سیلاب‌ها در دو هفتۀ اخیر در افغانستان به مردم تلفات جانی و خسارات مالی زیادی وارد کرده است.

آمار تلفات این رویدادها از اول عید تا جمعۀ گذشته از سوی وزارت مبارزه با حوادث حکومت طالبان ۹۹ کشته و ۶۴ زخمی اعلام شده است.

شماری از افغان‌هایی که در این رویداد‌ها آسیب دیده اند نیز می‌گویند که به کمک نیاز دارند.

زین‌الله، باشندۀ ولایت نورستان به رادیو آزادی گفت، سیلاب‌ها در محل‌شان بیشتر به زمین‌های زراعتی و راه‌های مواصلاتی آسیب رسانده است:

"به زمین‌ها آسیب زیاد رسیده و باران‌های چند روز گذشته به خانه‌ها نیز آسیب رسانده است، بعضی از خانه‌ها را چپه کرده، مشکلات زیاد است، خدا خیر را پیش کند. راه‌ها هم خراب شده و مشکلاتی هم در سرک‌ها وجود دارد و رفت‌وآمدها هم متوقف شده است."

یک باشندۀ ولایت کنر که از گرفتن نامش در گزارش خودداری کرد، در بارۀ خسارات باران‌ها و سیلاب‌های اخیر در منطقه‌شان به رادیو آزادی گفت:

"در قریۀ مرکزی ولسوالی ناری تقریباً صد جریب زمین تخریب شده، تقریباً ۳۵ سرک فرعی و عمومی که ولایت کنر را به ولسوالی ناری وصل می‌کند در شش جا تخریب شده است و تا دیروز به روی رفت‌وآمد مسدود بود که شام دیروز به روی رفت‌وآمد باز شد. در حدود صد تا ۱۵۰ خانه در ولسوالی ناری تخریب شده که اتاق‌ها و دیوار‌های خانه چپه شده است، تنها از خودم سی متر دیوار و دو خانه چپه شده است."

تخریبات ناشی از سیلاب ها در ولایت غور
تخریبات ناشی از سیلاب ها در ولایت غور

سازمان امدادرسان اسلامیک ریلیف هم شنبۀ هفتۀ جاری در گزارشی گفت که در یک هفتۀ گذشته در نتیجۀ باران‌ها و سیلاب‌ها ۹۰۰ خانه به گونۀ قسمی و کامل ویران شده و ۹۳ هزار هکتار زمین زراعتی هم آسیب دیده و صدها راس مواشی تلف شده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ ملل متحد (اوچا) در افغانستان هم از خسارات و تلفات باران‌ها و سیلاب‌های اخیر ابراز نگرانی کرده است.

این درحالیست که پیش از این سازمان ملل متحد گفته بود، افغانستان یکی از ده کشور بیشتر آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی در جهان است و امکانات کمی برای مقابله با این تغییرات دارد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG