لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

روز جهانی زمین؛ افغانستان با تاثیرات مُخرب و جدی اقلیمی مواجه است


یکی از مناطق خشکسالی زده در افغانستان
یکی از مناطق خشکسالی زده در افغانستان

انتونیو گوترش، سرمنشی ملل متحد به روز دوشنبه با نشر ویدیویی به مناسبت ۲۲ اپریل، روز زمین در صفحۀ ایکس خود گفته که تغییرات اقلیمی، آلودگی هوا و تنوع زیستی زمین را تهدید می‌کند.

او خواستار حفاظت از زمین در برابر تغییرات اقلیمی و رویدادهای ناشی از آن شده است:

"ما باید متحد شویم و تمام تلاش‌های خود را برای اقدامات حفاظت از آب و هوا و تنوع زیستی بسیج بسازیم تا از تمام جوامع محرومی حمایت کنیم که به ما می‌آموزانند که چگونه از سیارۀ زمین مراقبت کنیم."

انتونیو گوترش، سرمنشی ملل متحد
انتونیو گوترش، سرمنشی ملل متحد

افغانستان نیز به گونه بی پیشینه یی دستخوش تغییرات عمیق اقلیمی شده است.

باران‌های شدید و سیلاب‌ها در هفته‌های اخیر به مردم افغانستان تلفات جانی و خسارات مالی زیادی وارد کرده است.

سازمان امدادرسان اسلامیک ریلیف به روز شنبه در گزارشی گفت که در یک هفتۀ گذشته در نتیجۀ باران‌ها و سیلاب‌ها ۹۰۰ خانه به گونۀ قسمی و کامل ویران شده و ۹۳ هزار هکتار زمین زراعتی هم آسیب دیده و صدها راس مواشی هم تلف شده است.

آمار تلفات این رویدادها از اول عید تا جمعۀ گذشته از سوی وزارت مبارزه با حوادث حکومت طالبان ۹۹ کشته و ۶۴ زخمی اعلام شده بود.

جاوید گلابزاده، باشندۀ ولایت ننگرهار در مورد مشکلات پیش‌آمده ناشی از سیلاب‌های اخیر در محل‌شان به رادیو آزادی گفت:

"زیان‌های را که بارندگی‌های اخیر به ولسوالی رودات وارد کرده هم جانی است و هم مالی. در قریۀ جهانگیر در نتیجۀ فروریختن سقف خانه یک طفل کشته و یک طفل دیگر زخمی شده است و در قریۀ چغری زمین و کشتزارهای مردم را باخود برده است."

سیدگل پادشاه، باشندۀ ولایت میدان وردک به رادیو آزادی می‌گوید، سیلاب‌های اخیر به زمین‌ها و باغ‌ها در ولسوالی دایمیرداد این ولایت خسارات زیادی وارد کرده است.

"تمام زمین‌های مرا سیلاب برده، هیچ چیز هم نمانده، درخت‌ها و باغ‌ها هم تخریب شده اند، چیزی در ساحۀ ما باقی نمانده است."

ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست تحت کنترل حکومت طالبان به مناسبت روز زمین با نشر اعلامیه‌ای از تمام شهروندان کشور خواسته تا مسئولیت‌های دینی و ملی خود را در زمینۀ حفاظت از زمین و محیط زیست انجام دهند.

این اداره افزوده است که افغانستان به دلیل تغییرات اقلیمی به شدت آسیب دیده و باید از حمایت مالی بین‌المللی در این زمینه برخوردار شود.

از سوی هم عزت‌الله صدیقی، معاون مسلکی ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست در جمهوری پیشین و آگاه محیط زیست می‌گوید، نیاز است که حکومت‌ها پالیسی‌هایی را برای سازگاری با تغییرات اقلیمی ترتیب کنند .

او به رادیو آزادی گفت، در کنار آن نهادهای بین‌المللی هم باید از کشورهای آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی مانند افغانستان حمایت کنند:

"نیاز است که دولت پالیسی‌های را وضع کند منابع مالی و تخنیکی را به این موضوعات اختصاص بدهد و پروژه‌های عمرانی و زیربنایی تطبیق شود تا از سیلاب‌ها جلوگیری و با خشکسالی مبارزه شود، جنگلات احیا شود منابع طبیعی حفاظت شود و منابع آب ما مدیریت شود."

سرازیر شدن سیلاب در ولایت غور
سرازیر شدن سیلاب در ولایت غور

این درحالیست که نزدیک به دو ماه قبل شورای پناهندگان دنمارک در گزارشی گفت که افغانستان دوازدهمین کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تأثیر تغییرات اقلیمی بوده و بر اساس رتبه‌بندی شاخص خطر، سومین کشور در معرض خطر آفات طبیعی و انسانی است.

این شورا افزوده که تغییرات اقلیمی سبب افزایش آفت‌های طبیعی مانند خشکسالی، سیلاب و رانش زمین می‌شود.

پیش از این سازمان ملل متحد نیز گفته بود که افغانستان یکی از ده کشور بیشتر آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی در جهان است و امکانات کمی برای مقابله با این تغییرات دارد.

از روز زمین هر سال در ۲۲ اپریل به هدف افزایش آگاهی در مورد اهمیت حفاظت از محیط زیست و قدردانی نسبت به کرۀ زمین بزرگداشت می‌شود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG